Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 21:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Forlænge rækkevide af trådløst netværk

Hej alle.

Jeg har trådløst netværk i mit hus. Det hele er fra TDC, og det er via telefonstikket det kører. Det kører helt fint, men rækkevidden på det trådløse netværk er desværre ikke stor nok, da den kun rækker til omkring 5 meter fra routeren, og vi skulle helst have det, så det rækker omkring 2 meter, så computeren i den del af huset også kan gå på nettet.

Så jeg vil lige høre jer, om der er en måde, man kan forlænge rækkevidden af netværket. Det skal kunne bruges til både Windows og mac, hvis det da ændre noget.

Som sagt, så er det hele fra TDC. Modemmet hedder SpeedStream, og routeren hedder Netgear - 54 mbps wireless router WGR614 v6 TDC.

På forhånd tak!
16. juli 2009 - 22:11 #1
Det var ikke meget ?
(Du mener vel 20 meter ? *S*)

Stil Routeren / antenner så 'frit' som muligt fra andre elektriske emner.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 22:15 #2
Jeg skrev forkert. Den rækker lige nu til omkring 5 meter, men det skulle helst kunne komme op på mindst 7 meter, så den sidste computer også kan få internet.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
16. juli 2009 - 22:29 #3
Hvis din router virkelig kun raekker 5 meter, saa ville jeg faa fat i en anden.
7 meter burde absolut ikke vare noget problem med en standard router, dog kender jeg ikke den naevnte.

Selvfoelgelig skal straekningen mellem router og computer vaere "gennembrydelig" for signalet, men der skal nu meget til at begraense det til 5 meter.

Nogen routere har en funktion, som kan begraense sendestyrken.
Maaske er en saadan funktion aktiv i dit tilfaelde.

Vh.
js_delphi
Avatar billede amite Mester
16. juli 2009 - 22:38 #4
En 54 Mbit/s (802.11g) Wifi router til hjemmet rækker, på trods af stadig stor udbredelse, per definition ikke særlig langt. Dette skyldes en lang række faktorer så som frekvens, hastighed, baggrundsstøj mv.

Faktum er dog at du (under normale omstændigheder) kun kan give den de bedst tænkelige muligheder for at fungerer - og så se hvad der sker. Er du derefter stadig ikke tilfreds med ydelsen må du købe noget andet grej.

Når det er sagt så er det "kun" 5 meter. Det skulle være til at overkomme - med mindre det er omme bag en microovn eller 5m. armeret beton. Bluetooth signaler kan i øvrigt også påvirke 802.11g signalet.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 22:42 #5
Der er et par vægge imellem, men ellers er der ikke andet.

Men jeg har læst noget om, man kan få en extender til routeren. Er det bare mig, der har fundet noget forkert, eller hvad?
Avatar billede justrace Novice
17. juli 2009 - 00:22 #6
Hvor har du placeret den router? Det lyder som om den står på gulvet bag en masse andet.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2009 - 00:40 #7
Den står godt nok i et hjørne gemt bag en seng, men for en måned siden stod den frit fremme ved siden af en fladskærm, og der var det stadig nogenlunde samme rækkevidde.
Avatar billede amite Mester
17. juli 2009 - 00:47 #8
En "WIFI repeater" koster desværre mere end en ny router - men ja, de findes.

Så hvis det kommer dertil ville et bedre køb nok være en ny wifi router som kan køre 802.11n, hvilket ud over at understøtte 300 Mbit også sendes ud via en anden frekvens så det rækker længere og man reducerer signal-interferens. Så er spørgsmålet blot om dine netkort understøtter dette...?

Jeg mener dog ikke at det er kommet såvidt endnu...Helt ærligt, skide *hrrm* 7 meter. Det må kunne lade sig gøre hvis tingene lige bliver pladseret optimalt.

Det bliver dog under alle omstændigheder ingen racerbane at være online hvis den skal igennem 2  solide murstensvægge.
Avatar billede justrace Novice
17. juli 2009 - 09:00 #9
Det er da også det bedste sted hvis man ikke har noget at bruge den til, og ved siden af et tv med alt det elektronik er da lidt bedre, men ikke ret optimalt.

Der er 2 ting som kan optimere det, og det er først og fremmest at placere den så højt som muligt, uden skærmende ting. Prøv at sætte den op oven på en reol, og ikke inde mellem bøgerne.

En anden ting er at mange bærbare skruer selv ned for deres eget signal når de kører på batteri, så prøv også om der er forskel på om du kører med eler uden strømadapter på pc'en.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2009 - 17:25 #10
Jeg var nede ved TDC i dag, og de anbefalede også en ny router der kunne køre 300 mbit. Jeg købte den så, og det virkede perfekt. Nu er rækkevidden meget længere.

Så amite hvis du lige ligger et svar, så får du dine point. (:
Avatar billede Adman Nybegynder
22. juli 2009 - 21:39 #11
Kan man ikke smide en ekstra trådløs router på som sender signalet videre?
Avatar billede justrace Novice
22. juli 2009 - 22:08 #12
Nej. :)
Avatar billede amite Mester
01. august 2009 - 00:18 #13
Super...Og så er du også blevet fremtidssikret :)
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 00:30 #14
.... øh ??
Avatar billede js_delphi Nybegynder
24. august 2009 - 09:33 #15
Jeg har en ganske almindelig Fritzbox (54 Mbit/s), som er monteret i et separat rum.
Lige ved siden af routeren sidder et elskab med en hulens masse elektronik, herunder 30 elektroniske lysdaempere!

Naar jeg sidder ca. 10 meter vaek, med en murstensvaeg og en thermorude imellem, har jeg stadigvaek absolut fuld signalkvalitet.

300 Mbit eller ej, det er i dette tilfaelde vist ikke det afgoerende.
Avatar billede justrace Novice
24. august 2009 - 10:48 #16
Nu kan elektronik jo være ligeså underfundig som kvinder, så INTET er ret sikkert. :)

Først er en murstensvæg og en thermorude ikke ret begrænsende, så det tæller ikke ret meget nedad.

En betonmur kan derimod være totalt blokerende, og samtidig meget støjbærende grundet alt det jern.

Du kan også være så "uheldig" at det elskab forstærker rækkevidden, men kun i den retning hvor du sidder. Har du aldrig prøvet at lægge 2 tv-antennekabler ved siden af hinanden, hvor kun det ene er forbundet til antennen, og så er der signal i dem begge?

Men du har ret i det med hastigheden ikke har betydning, men at en 802.11n har større rækkevidde er et faktum, så jo, det hjælper.