Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
09. juli 2009 - 19:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hjælp til TV tuner kort: Lifeview LR534

Hej
har en bærbar easynote fra packard bell med et indbygget tv tuner kort fra lifeview. Linket her indeholder oplysninger om kortet og computeren: http://support.packardbell.com/dk/item/index.php?i=spec_tvtuner_lr534&psn=635002380234
Jeg købte en stueantenne med DVB-T for at kunne modtage digitale signaler, særligt for at være klar til det nye signal. Med antennen tilsluttet finder den medfølgende software(powercinema - cyberlink) ingen kanaler når jeg søger. Jeg har bokset en del med dette her selv, og kan ikke få det til at virke.
mine spørgsmål er nu:
- hvilken type antenne og/eller annet udstyr skal jeg købe for at være sikker på at jeg kan fange signalet? forslag er velkomne...
- kan dette tv-tuner kort overhovedet modtage de nye digitale signaler? jeg ser at der står i manualen af den kan optage mpeg2 og så vidt jeg ved sendes det nye signal i mpeg4, kan det være forklaringen?
- Er det driver og/eller software der evt. skal opdateres for fx at kunne modtage/vise i mpeg4 formatet? eller må jeg se i øjene at jeg bare har et mere eller mindre ubrugelig kort i min maskine?
det var mange spørgsmål, jeg håber nogen har nogle bud
på forhånd tak
Morten
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2009 - 20:20 #1
Ja den kan modtage digitale signaler, og indtil 1 november er alle digitale signaler mpeg2. Efter 1 november vil dr1, dr2, tv2 og regionalTV stadig være mpeg2 (MUX1) indtil 2011. Dr laver en Hd kanal, en folketingsTV og en børnekanal, og som jeg har forstået det, så sendes de i mpeg4 (MUX2).

Nu ved jeg ikke hvilken antenne du har, for antennen kan godt være retningsbestemt, og skal dermed pege på sendemasten. Det kan også være, at du er i et område, hvor de nye digitale signaler ikke kan modtages på stueantenne.
Se evt. her: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Du kan også finde frekvenserne, og polariseringen her: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
09. juli 2009 - 20:32 #2
tak jeg tjekker det ud!
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
10. juli 2009 - 21:02 #3
og betyder det så, at efter 2011 så vil mit tv-tuner kort ikke længere være brugbart? eller kan jeg opdatere drivere/software og dermed modtage det nye signal?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2009 - 01:32 #4
Højst sandsynlig, da jeg mener at mpeg er hardware dekodet i tuneren.

Du kan dog få tv tunere som usb stick og som expressCard lige til at stikke ind i maskinen, men hvad, det er jo først i 2011.