Avatar billede tanjamus Nybegynder
06. juli 2009 - 18:24 Der er 14 kommentarer

Windows XP vil kun starte i safe mode?

I lørdags sad jeg og spillede empire på min computer, da en meddelelse fra avsat pludselig dukkede op.
Det er sket mange gange før, men denne gang frøs min computer, og jeg blev derfor nødt til at slukke for den. Da jeg forsøgte at genstarte computeren, ville den ikke åbne windows. Jeg slukkede derfor igen, og efterfølgende har computen kun ville køre windows i safe mode.

Jeg har forsøgt at restore computer, med det vil den ikke, troede måske at det var mit anti-virus der blokerede, men det er desværre ikke tilfældet.

Windows vil simpelthen ikke åbne, medmindre det er i safe mode.
Tror heller ikke det er mit grafik kort, der er brændt af, (det var jo varmt), for det figurer stadig under opstart.

Jeg når frem til billedet af windowslogoet, hvor den så loader. Den crasher ikke, men loader bare på livet løs, men intet sker. Har ladet computeren stå og loade natten over, men intet.
Jeg har heller ikke forsøgt mig med overclocking, så det kan ikke være det!

Er der nogen der har et bud?
P.s. jeg kører med XP.. Har ligeldes forsøgt mig med en ny driver til mit grafikkort, men det hjalp ikke
Avatar billede ejldk Nybegynder
06. juli 2009 - 19:22 #1
vil tro at det er virus.
prøv at oprette en spørgsmål i virus-kategorien, og se om de kan hjælpe dig der...
Avatar billede b-and Novice
06. juli 2009 - 19:29 #2
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede tanjamus Nybegynder
06. juli 2009 - 20:02 #3
Prøvede:

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

- Nu vil den desværre ikke engang åbne i safe mode..?!
Avatar billede b-and Novice
06. juli 2009 - 20:37 #4
Se om du kan på denne måde:

Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>
Avatar billede b-and Novice
07. juli 2009 - 10:33 #5
Er du kommet videre her, eller skal vi angribe problemet på en anden måde??
Avatar billede tanjamus Nybegynder
07. juli 2009 - 11:36 #6
Hej:-)
Kan ikke rigtig komme videre. Forsøgte at boot fra cd, men desværre sker der ikke mere, for så dukker windowslogoet op, og så står den bare og loader, ligesom den har gjort siden den
crashed.
Forsøgte også at restore ved at trykke F8, men den fryser i processen.
Avatar billede b-and Novice
07. juli 2009 - 11:45 #7
Vi skal ha' reddet dine data hvis det ender med en formatering.  Til det brug skal du bruge dette link > http://bjergs.net/puppy_live.html < følg guiden slavisk.

Når det er sket - prøv så nedenstående:

Kaspersky har lavet en Rescue CD der kan bruges, når/hvis du slet ikke kan komme ind i Windows, eller hvis du ikke kan få installeret andre værktøjer.

Du skal brænde den ISO-fil, du henter fra Kaspersky og derefter starte computeren fra CD'en.

Hent ISO-filen herfra:
http://ftp.kaspersky.com/devbuilds/RescueDisk/

Hent filen og gem den på skrivebordet, på en velfungerende PC - det er en ret stor fil på 100 MB så du skal være lidt tålmodig.

Dobbelt-klik på den downloadede fil. Nu skulle dit brænderprogram gerne starte op og klare brændingen, er det ikke tilfældet åben da dit brændeprogram > Filer > Åben > naviger til skrivebordet og find den downloadede fil og brænd den som en ISO.

Efter brændingen lægger du din nye Rescue CD i den defekte maskine og genstarter.

Lad maskinen boote op på CD'en og lad programmet opdaterer sig over nettet - vil nok kun virke på en maskine med kabel - så er det en bærbar så put et net-kabel på isenkrammet.  Ikke mulighed for det, så kør alligevel CD'en - så håber vi den alligevel kan få bugt med det som driller.

Du kan også bruge CD'en til at hente de filer ud som ikke må gå til hvis det ender med en formatering/gendannelse til fabriksindstillinger.
Avatar billede tanjamus Nybegynder
07. juli 2009 - 12:17 #8
Okay, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem fra arbejde.
Foreløbigt tusinde tak, jeg vender lige tilbage og forklarer hvordan det er gået.
Avatar billede tanjamus Nybegynder
07. juli 2009 - 17:53 #9
dumt spørgsmål, men nu er den endelig kommet ind i det du skrev:

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>

- jeg er kommet hertil, men hvordan laver jeg c: (den vil ikke lave kolon-tegnet)
Avatar billede b-and Novice
07. juli 2009 - 18:09 #10
Prøv med Shift+æ
Avatar billede tanjamus Nybegynder
07. juli 2009 - 18:12 #11
Tak, fandt det!
Men nu er scanning frosset ved 25% completed - er det normalt??
Avatar billede b-and Novice
07. juli 2009 - 18:20 #12
Nej det er ikke normalt at den fryser ved 25% - men den PCF er heller ikke helt normal for tiden… *S*

Få taget den backup af dine data - og prøv så med Kaspersky, virker det ikke så er det en Killdisk og formatering.

Jeg kan ikke sige det sikkert uden logs - men jeg har en stærk mistanke om at du har fået ravet en Virut infektion til dig … og så skal du alligevel rundt om en Killdisk og formatering.
Avatar billede tanjamus Nybegynder
07. juli 2009 - 20:31 #13
Har prøvet det hele, og blev så sur, at jeg bare ville formatere det hele : - men ikk' engang det, kunne den finde ud af.. den fryser ret hurtigt inde i det.. Men tusind tak for al din hjælp!! Det var virkelig pænt af dig!
Avatar billede b-and Novice
07. juli 2009 - 20:45 #14
Træk vejret dybt ind og lad så luften sive roligt og stille ud igen…  Kender det godt, man er lige ved og smide den blikæske ud af vinduet endda uden at åbne det først… *SS*

Følg den vejledning som helgec har lavet her > http://www.helgec.dk/killdisk.html < brænd ISO filen og følg vejledningen slavisk, så kan du formaterer isenkrammet efterfølgende…