Avatar billede hall9 Nybegynder
06. juli 2009 - 15:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Indholdsfortegnelse + 2 andre spørgsmål

Kære meddebartører

Jeg har 3 spørgsmål vedr. word.

1> Indholdsfortegnelse

Når jeg arbejder med word, bruger jeg typisk forskellige overskriftsniveauer og afsnitsniveauer.

I indholdsfortegnelsen ønsker jeg imidlertid alene, at overskriftsniveau 1-3 gengives, og at de øvrige overskriftsniveauer og afsnitsniveauer ikke bliver gengivet.

Denne kan jeg imidlertid ikke få word til. Enten gengives alle niveuer eller kun niveau 1.

Hvordan løses problemet?

2)Jeg har noget tekst, som jeg ønsker skal står nederst på sidste side. Teksten har jeg skrevet nederst på siden i bundmargien.

Jeg ønsker at denne "tekst" automatisk" flyttes ned til sidste side (næste side), når jeg tilføjer mere tekst i dokumentet, hvorved der kommer flere sider i dokumentet. Nogen der kan hjælpe hermed?

3) Undervejes i teksten har jeg sat nogle skarpe parenteser, hvori jeg senere skal indsætte tekst. Hvordan kan man gøre disse "huller" aktive, således, at man senere kan igangsætte en funktion, hvorved dokumentet automatisk flyttes til næste sted, hvori, der man mangler noget tekst, fx ved at trykke f11 eller lign
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. juli 2009 - 00:29 #1
Jeg tror, det ville have været mere praktisk at oprette 3 forskellige spørgsmål.
Desuden ville det være nyttigt at vide, hvilken version af Word, du bruger.

SPØRGSMÅL 1. - Indholdsfortegnelsen:
Du har ikke skrevet, hvad du har gjort for at prøve at få Word til at lave indholdsfortegnelsen, som du gerne vil have den. Jeg går ud fra, at du har lavet indholdsfortegnelsen via Word's funktion til det, og at du har brugt de indbyggede typografier Overskrift 1, Overskrift 2 osv. (op til 9) til dine overskrifter. I dialogboksen, hvor du sætter indholdsfortegnelsen op (titlen på den afhænger af din Word-version), kan du vælge, hvor mange niveauer der skal med i indholdsfortegnelsen (feltet "Vis niveauer"). En indholdsfortegnelse er reelt et felt af typen TOC, og du kan let rette antal niveauer direkte i TOC-feltet:

Tast Alt+F9 for at vise feltkoder.
Find TOC-feltet. Hvis der kun er vist ét overskrifts-niveau, ser feltkoden ca. sådan ud:

{ TOC \o "1-1" \h \z \u }

"1-1" betyder, at kun Overskrift 1 kommer med. Hvis der skal 3 niveauer med, så ret "1-1" til "1-3".
Tast Alt+F9 for at vende tilbage til feltresultater.
Opdater felter (Ctrl+ A for at markere alt, F9 for at opdatere felter).

SPØRGSMÅL 2. Sidefod på sidste side.
Du kan indbygge teksten i et felt med følgende konstruktion - hvis dit dokument har flere sektioner, skal feltet indsættes i sidefoden i sidste sektion:

{ IF { Page } = { NumPages } "HER SKAL DU SKRIVE DEN ØNSKEDE TEKST" ""}

Feltet sammenligner sidetallet med det samlede antal sider i dokumentet. Hvis de to tal er identiske, er det dokumentets sidste side. Så vises teksten, som står mellem de første citationstegn. Ellers vises ingen tekst (en tom streng angivet ved "").

VIGTIGT: Alle feltklammer skal oprettes ved at taste Ctrl+F9. De kan ikke skrives med almindelige tegn. Når du har lavet fletkonstruktionen, skal du opdatere feltet (F9).

SPØRGSMÅL 3 - skarpe parenteser
Du kan bruge felter at typen MacroButton. Du kan bruge F11 til at gå fra felt til felt. Se: http://www.word.mvps.org/FAQs/TblsFldsFms/UsingMacroButton.htm
Avatar billede hall9 Nybegynder
08. juli 2009 - 14:41 #2
Super mange tak for hjælpen

Jeg er pt. i hjemme, men prøver i morgen aften, når jeg kommer hjem. Men det virker til at du har styr på det, så mon ikke det også lykkedes :-)

Smid gerne et svar :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. juli 2009 - 15:23 #3
Held og lykke med det.