Avatar billede jesper_larsen Nybegynder
04. juli 2009 - 19:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sony Vaio vil ikke installere WinXP

Min nye Sony Vaio FW21Z Vil ikke installere WinXp.....sikke noget lort.

Den køre det sædvanlige opstart men når man skal til at formatere og vælge at installere (er I klar over hvor jeg mener??) Går den i Blå skærm.

Det er XP med SP2

Kan I hjælpe míg med at finde artikler om problemet eller bedre hvis I ved hvad problemet er så hjælpe mig direkte??
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juli 2009 - 20:20 #1
Der mangler en storage driver. Windows installationen kan simpelthen ikke genkende din storage controller.

Du kan prøve enten at lave en CD med SP3 integreret, ellers også må du bruge feks nLite til at lave en CD med den rigtige storage driver inkluderet.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juli 2009 - 20:21 #2
Iøvrige: CD med SP3 er ikke garanteret at virke. Det kommer jo an på om MS har inkluderet driveren i SP3. Det er svært for dem hvis controller modellen er nyere end SP3 udgivelsen feks.
Avatar billede jesper_larsen Nybegynder
04. juli 2009 - 21:27 #3
Oki. Er det svært at lave en med nLite? Og hvor kan jeg finde XP drivere til Harddisken??....er det hos producenten man finder dem??

Har du et sted hvor man kan finde en guide til nLite??
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juli 2009 - 21:48 #4
hrmmm, nu havde jeg ikke planlagt at sidde og hjælpe igennem hele processen i små trin, men ok, jeg kan hjælpe dig på vej:

Hvis du kigger på det her link, så gennemgår det hvordan man laver sådan en CD til en Lenovo T60 maskine: http://kylefarnung.com/index.php/2007/02/22/thinkpad_t60_how_to_make_a_custom_oem_wi

Læg mærke til trin 6 under "Creating the CD" hvor der står
On the "Drivers" screen, click the Insert button and click Single driver. To add the Intel Storage Matrix driver, navigate to the driver folder (usually C:\DRIVERS\WIN\IMSM) and choose the file iaahci.inf. Select "Textmode driver" and only "Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH7M)" and click OK.

Og check også det medfølgende screenshot.

Det er sikkert som amen i kirken at du skal finde ud af hvad din storage controller hedder HELT nøjagtigt. Det kan du feks se i enhedshåndtering hvis du stadig har et OS på som kan starte. Den hedder jo givetvis ikke "Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH7M)".

Punkt to, så skal du fremskaffe selve driveren. Den kunne feks findes på Sonys homepage. Hvis driveren er "Intel Matrix Storage", så er det formentlig iastor.inf som du skal integrere på CD'en når du har pakket driverpakken ud.
Følg dernæst step 1-4 og 6 under "Creating the CD".
Avatar billede Jensen DK Novice
05. juli 2009 - 06:39 #5
Det er muligt at du kan løse installationer med denne mulighed.
Prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den, så vil XP skiven finde harddisken, hvis du har mindst SP2 installeret på XP skiven.
Avatar billede jesper_larsen Nybegynder
05. juli 2009 - 06:46 #6
Kanon.....det virkede :)
1000 tak for hjælpen

Så skal jeg bare ud og finde Uoriginale XP drivere da Sony ikke understøtter XP på min model

Men det bliver i et nyt spørgsmål at jeg skal bruge hjælp til dette så hvis du har lyst til at hjælpe så hold endelig øje med mit nye indlæg ;-)
Avatar billede jesper_larsen Nybegynder
05. juli 2009 - 06:48 #7
Att silidor

Det blev ikke nødvendigt, jeg har lavet en ny XP cd. Men ellers tak for rådet :-)
Avatar billede jesper_larsen Nybegynder
05. juli 2009 - 07:26 #8
Nyt indlæg angående drivere:
http://www.eksperten.dk/spm/880041

Kig hvid du gider hjælpe :)