Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 08:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Skrive til database på serveren

Hey.

Jeg har lavet et mini cms system, og det virker fint når jeg afvilker det på computeren, men lige så snart jeg ligger det ud på en server skal når jeg gemmer kan den ikke skrive til databasen.

Hvad sker der for det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2009 - 08:35 #1
Jeg vil tro, der er en fejl et sted.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 08:40 #2
Ja, det har du jo nok ret i.
Men hvad kan det værem når det køre fint på computeren, men ikke på serveren?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 08:48 #3
1. Har du ændret stien fra at være localhost database til din online database?

eks:
Local:
<add key="MyConnection" value="Data Source=[PC navn]\SQLEXPRESS;Initial Catalog=[DBname];User Id=[WebUser];Password=[*******];"/>

Online:
<add key="MyConnection_Live" value="Data Source=[IP];Initial Catalog=[DBname];User Id=[WebUser];;Password=[*******];" />

2. Har du tjekket at dine brugere har skriverettigheder til din  online database?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2009 - 08:50 #4
"Men hvad kan det værem når det køre fint på computeren, men ikke på serveren? "    - hvad med om du kom med flere oplysninger ?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 09:29 #5
Jeg får den her fejl online
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operation must use an updateable query.

Men local får jeg ingen fejl, der virker det fint.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2009 - 09:34 #6
Hvorfor skrev du ikke det med det samme i dit spørgsmål?

Og hvorfor skrev du heller ikke at du bruger en Access databasefil - det kan vi se ud af fejlbeskeden.

Skal du have hjælp, skal du oplyse relevante detailjer.

Og problemet er, at din databasefil er skrivebeskyttet på din webserver, som elvstine gættede sig til i sit punkt 2.

Hvad er det for en webserver du bruger?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 09:38 #7
Okay, så det er altså serveren der er instillet forkert?
Jeg ved faktsik ikke hvilken webserver det er, det er ikke min egen.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 10:07 #8
Hvor har du lagt din DB på serveren?

Dengang jeg brugte Access havde jeg oprette en mappe i roden der hed db og der havde jeg lagt min access fil.
Derefter bad jeg min webudbyder at oprette read/write rettigheder på den føromtalte mappe
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juli 2009 - 10:07 #9
Webserveren er sikkert indstillet korrekt, men adgangen til din databasefil er ikke indstillet korrekt.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 10:11 #10
Hvilken version af Acces bruger du?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 10:19 #11
Jeg bruger 2003 altså .mdb
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 10:34 #12
Højreklik på din fil på din pc.
vælg egenskaber.
gå til fanen sikkerhed.
tilføj brugeren 'Alle' [det mest sikre havde været at oprette en bruger som kun var til nettet]
Tilføj brugeren 'netværkstjenester'.

Begge brugere skal have skrive rettigheder.

Upload atter din mdb til din webserver.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 12:47 #13
jeg kan ikke oprette en netværkstjenester
men "alle" kan jeg godt.
men det virker stadig ikke..
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 12:53 #14
prøv at skrive net og tryk derefter på kontroller navne. Så skulle der komme en der hedder network services (netværkstjenester) - den skal du tilføje og nedenfor kan du give den og 'alle' fuld kontrol - så se hvad der sker.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 12:59 #15
Jeg skulle bare ringe og bede om tilladelse til det, du hår fået point :) mange tak.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
03. juli 2009 - 13:01 #16
Det var jo det jeg sagde fra starten :-)