Avatar billede bas Forsker
01. juli 2009 - 20:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Outlook 2003 - udskriftsmargin

Hej

Hvor og hvordan ændrer man udskriftsmargin i Outlook 2003 ?

Jeg har en bruger hvor hans udskrifter fra Outlook står meget til
venstre.
Hvordan retter vi det?

Det er i notatformat - som udgangspunkt.

Tak.

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
01. juli 2009 - 23:07 #1
Prøv \Filer/Sideopsætning/Definer udskriftslayout.
Start med at kopiere "Notatformat" og gem den som eks. "Test".
Prøv at justere margener, og se, om du kan få det til at spille.
Hvad sker der forøvrigt, hvis du udskriver fra en af brugerens kollegaer´s maskine. Kan jo også tænkes, at din bruger har pillet ved printeropsætningen (udskriftsindstillinger).
Hvis muligt- prøv at installere en anden printer, og se om problemet stadig eksisterer.
Kontroller også de installerede drivere til brugerens printer.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
02. juli 2009 - 07:32 #2
Vi har prøvet at udskrive fra en kollegas PC,
og der er venstre margin rykket længere ind på papiret.

Men vi kan prøve nogle af de andre ting du foreslår.

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
17. juli 2009 - 17:21 #3
Hmm, noget kunne tyde på, at det med margenerne bl.a. er afhængig af, i hvilket format den mail man udskriver er i  - HTML, RTF eller almindelig tekst.

Jeg er endnu ikke blevet helt klog på det.

Mvh.
Martin
Avatar billede bas Forsker
29. juli 2009 - 11:47 #4
Jeg har nu lavet en lille test igen ved at sende mails til mig selv i forskellige formater. I denne sammenhæng ER det postformatet, der styrer, hvor margenerne placeres.

Når jeg udskriver en mail i HTML-format, er der ingen problemer,
men udskriver jeg mails i RTF eller i almindelig tekst, rykker den venstre længere til venstre og den i toppen ryger længere op.
Det er altså formatet i den mail man modtager, der styrer, hvordan margenerne er placeret.

Gælder det format der står under Funktioner > Indstillinger > fanebladet Postformat > Meddelelsesformat......
kun for udgående meddelser?

Man kan vel ikke tvinge Outlook til altid at sætte formatet HTML på alle indgående mails eller hvad?

Man kan vel ikke - som alternativ -  kopiere en hel mail med brevhoved og det hele over i Word for at få rykket margenerne længere ind?

Tak.

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
31. juli 2009 - 19:58 #5
Sideopsætningen i de enkelte formater retter sig naturligt nok efter den indstilling af standardformat, der er valgt for de enkelte applikationer, der er installeret på brugerens maskine.
eks.:
1. MS-Word er indstillet til topmargen =  3,0, sidemargen = 2,5
2. Wordpad (RTF) er indstillet til topmargen = 2,5, sidemargen = 5,0

Alle dokumenter der åbnes som MS-Word filer vil blive udskrevet med MS-Word opsætning, mens alle dokumenter åbnet som Wordpad vil blive udskrevet med Wordpad opsætning.

Hvis du nu prøver at se på sideopsætning på de 2 brugeres maskiner i de respektive applikationer, sætter dem ens, burde deres udskrifter også blive ens.
Du kan under enupunktet "Funktioner/Indstillinger, fanebladet "Postformat"" sætte regler for udgående mails format, men du kan ikke tvinge afsenderes postprogram til et bestemt format.
Det vil altså være et spørgsmål om, at lære dine brugere at rette opsætningen for den enkelte modtagne mail selv.
Du kan selvfølgelig sætte MS-Outlook til at åbne alt i ren tekstformat, så vil det alt sammen blive ens, men det har så nogle andre omkostniger.

Man kan altid kopiere det ønskede ind i MS-Word eller et andet teksbehandlingssystem, og den vej igennem tvinge sideopsætningen igennem, men er det ikke lidt besværligt i det lange løb?
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
31. juli 2009 - 20:20 #6
Hej ptj_11

Mange tak for de uddybende forklaringer og løsningsforslag.
Jeg skal lige prøve at forstå det helt...

Vil det sige, at hvis man åbner Wordpad og der går i
Filer > Sideopsætning og prøver at ændre tallene for f.eks. venstre - og top-margen, så vil disse margener være rykket
i forhold til de nye angivne margen-tal næste gang bruger
udskriver en mail i RTF-format?

Hvis ja, kan man så på samme måde ændre margen-indstillinger
for formatet 'Almindelig tekst', eller er det også Wordpad,
der håndterer dette format?

Jo, det ville være meget besværligt at skulle kopiere til Word hver gang, men det var også bare for at prøve at finde en hurtig løsning. Hvordan kopierer man iøvrigst smartest en mail, så man får brevhovedet med - altså det med, hvem mailen er fra, afsenderens e-mail adresse osv. hvis det er?

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
31. juli 2009 - 22:43 #7
1. Wordpad husker indstillingerne til næste gang den skal bruges, i hvertfald i den samme windowssession. Om den også gør det efter en genstart, har jeg ikke prøvet. Men et forsøg værd.

2. Wordpad administrerer filformaterne "RTF" og "WRI", det sidste stammer fra wordpad´s forgænger "Windows Write".
Rent tekstformat "TXT" administreres af "Notepad" på dansk "Notesblok".
Ovenstående er udtryk for hvilke applikationer div. filer er associerede med.
Notepad husker også indstillingerne, med samme forbehold som ovenfor.

3. Man gemmer den åbne mail, som enten *.txt eller i *.html format. Dette sikrer, at hele mailen incl. afsender bliver gemt i et format, som gør det muligt, at udskrive alle oplysninger relateret til mailen.
Næppe meget nemmere ned at kopiere til Word, men i enkelte tilfælde, hvor oplysningerne er af betydning, så er det måden.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
17. september 2009 - 15:22 #8
ptj poster du et svar, så lukker jeg.

Problemet er ikke løst, men profilen skal måske nulstilles.
Men jeg vil gerne til at lukke mine spørgsmål.

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
17. september 2009 - 23:17 #9
Helt i orden Martin. Jeg samler ikke, så læg du selv et svar, og accepter det.
Fortsat god fornøjelse med dit problem.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
03. oktober 2009 - 11:56 #10
ok lukker.
Avatar billede bas Forsker
30. december 2009 - 14:27 #11
Jeg har efterfølgende fundet en løsning her:
http://www.tech-recipes.com/rx/2562/outlook_2003_fix_clipping_emails_when_printed/

I Internet Explorer:

Gå i Filer > Sideopsætning og sørg for at der står 19,05 i de fire felter under margener (millimeter).

Klik på OK.

Prøv at udskrive fra Outlook 2003 igen.
Det burde være løst nu.

Ellers kan man i Outlook gå i Filer > Sideopsætning > Notatformat.

Vælg fanen Papir. Tjek, at typen er A4.

Tjek tallene under Margener

Typisk er tallene som følger:

Top: 1,30 cm
Bund: 1,30 cm

Venstre: 1,00 cm
Højre: 1,30 cm

Mvh. Martin