Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 11:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

VNC kun på lokalt netvrærk

Hey Eksperter

Jeg har installeret VNC og det fungere ganske fantastisk, både over lan og det store internet :) Men mit problem er at jeg ikke har behov for at kunne åbne VNC andet end på lokal netværket, og det er jo så smart at VNC har en funktion man kan hakke af der hedder "Only Accept Connections From the local machine", det har jeg prøvet uden held. Den lukker så bare ingen ind overhovedet. Udover dette har det noget acces control så jeg prøvede at skrive min lokale IP ind der for at se om den så ville acceptere at det kun var mig der kunne komme ind. Men det ændrede ingenting, den lukker stadig brugere ind der kommer udefra. Jeg er rimelig lost nu, håber der er nogen eksperter der ikke har andet at lave end at sidde ved computeren i dette fantastiske vejr :)

//Wicked
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. juli 2009 - 12:06 #1
Det burde vel være nok at lukke for de porte VNC bruger i din firewall.
Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 12:26 #2
Hmm vil det ikke også lukke for det lokale netværk ? Eller er jeg helt gal på den her ? :) Jeg har lukket for portene i min router, og det er stadig muligt at connecte udefra :(
Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 12:36 #3
Jeg har sådan en trial version af ZoneAlarm, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg lukker portene i den. Er det noget du har styr på ? :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. juli 2009 - 13:11 #4
Jeg tænker portene i din router/firewall, og ikke i din software firewall på den enkelte pc.
Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 13:17 #5
Dem har jeg lukket, og der er stadig adgang, uanset hvilken port jeg bruger. Det virker ret sært :/
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
01. juli 2009 - 13:18 #6
Du skal lukke for portene i din router - ikke på lokalmaskinen...

Og lukker du for portene i routeren kan folk "udefra" ikke komme ind, men alt hvad der er på lokalnetværket kommer fint rundt, da de bliver switch'et rundt i stedet for at komme helt ud i routerfunktionen i din router :)

Ydermere så er "Only Accept Connections From the local machine" til testbrug, så du kun kan lokke på fra den maskine VNC ligger på...
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. juli 2009 - 13:21 #7
#5: Så må du have gjort noget forkert, eller også har du en seriøst defekt router :)

Hvis portene i din router er lukket korrekt af, så vil du heller ikke have adgang udefra og ind.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
01. juli 2009 - 13:22 #8
som kommentar til #5 - prøver du indefra at kalde din egen eksterne ip for at se om der er hul igennem udefra?
For i så fald ved din router godt hvilken ip du har og router det som om det var lokalnetværkstrafik...
Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 13:23 #9
Hmm jeg har sgu nok gjort noget forkert. Det jeg havde gjort for at åbne dem var at forwarde dem til den computer der kørte VNC, nu har jeg så fjernet den forward burde de så ikke være lukkede ? :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. juli 2009 - 13:24 #10
Som udgangspunkt jo, men det er lidt svært at sige noget om, uden at kende din router konfiguration.
Avatar billede wicked Juniormester
01. juli 2009 - 13:29 #11
Hmm det sgu mærkeligt, kigger lige lidt på det så vender jeg tilbage, alt hjælp eller kommentar er velkommen :)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
01. juli 2009 - 13:32 #12
husk at sluk routeren efter sådan en operation - hvis der er en eneste åben connection på en af portene, så holder routeren hele porten åben indtil du enten slukker eller får afsluttet alle connections...
Avatar billede wicked Juniormester
02. juli 2009 - 12:11 #13
Jeg har nu også prøvet at slukke routeren flere gange efter jeg har slettet min forward af portene, men det hjælper bare ikke. Nu har jeg løst problemet på en lidt mere amatør agtig måde, indtil jeg får mig en ny router (den hænger mig langt ud af halsen den jeg har). Jeg slået windows firewall til og der kan man sætte at den kun skal tillade at et program får forbindelse over lokalnetværket, så nu kører det som det skal :) Men smid nogen svar så fordeler jeg noget point som tak for jeres indsats :)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
02. juli 2009 - 12:52 #14
du svarede aldrig på hvordan du testede om der var hul igennem udefra :-)
Avatar billede wicked Juniormester
02. juli 2009 - 12:59 #15
Ahh sorry, jeg bor i et lejligheds kompleks og min kammerat bor nedenunder også med trådløst netværk, jeg har så lånt hans kode og hopper på hans og ser om jeg stadig kan vnc mig til min egen server. Bur den det ikke være nok? Hvis du tilfældigvis har VNC viewer må du meget gerne prøve om du kan komme på :)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
02. juli 2009 - 13:03 #16
det er nok :-)
Avatar billede Spotgun Seniormester
02. juli 2009 - 16:13 #17
Og et svar her fra mig.
Avatar billede inglenook Praktikant
02. juli 2009 - 16:32 #18
store boligkomplekser har ofte et lokalt netvaerk for hele komplekset og en enkelt forbindelse til det store stygge net. Hvis det er tilfaeldet hos dig er han ogsaa paa dit lokalnet. Kan du ikke komme til at teste fra arbejde/skole eller lign. ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
02. juli 2009 - 18:03 #19
inglenook - hvis han er på indersiden af sin router og hans nabo er på ydersiden - så er det ene lokalnetværk og det andet "internet"...
Avatar billede inglenook Praktikant
02. juli 2009 - 19:39 #20
mcb2001 - det jeg har set foer er at alle beboere har en LAN addresse som feks. 10.1.0.x  For at faa WiFi til at virke skal udtaget fra vaeggen saa ikke saettes i 'internet' indgangen paa routeren, men direkte i 'switchen'. En traadloes PC faar saa ogsaa en 10.1.0.x addresse ligesom naboen/underboen. Derved er de paa samme LAN og routerens firewall er uden betydning. Jeg ved overhovedet ikke om det er saadan i dette tilfaelde, men har set det flere gange foer, derfor min kommentar.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. juli 2009 - 09:08 #21
så sætter de jo routeren ude af spillet - det er direkte dumt :-)

Men okay, fejl 40 er ret almindelig :-)