Avatar billede tcob Nybegynder
29. juni 2009 - 11:55 Der er 3 kommentarer

Medtag eller ike medtag felter over i et andet ark

Jeg har lavet en excel ark til udregning af tilbud. Der er en del linier, men da det ikke er alle linier der blvier brugt hver gang ville jeg gerne at det kun er den som blvier brugt der blvier vist i et nyt ark.

Kan dette lade sig gøre, at lave en eller anden from for If =>0 then display
Else display=0

Eller noget
Avatar billede jens48 Ekspert
29. juni 2009 - 23:58 #1
Det kan lade sig gøre ved at lave en ekstra kolonne til venstre for tilbuddet startende i celle A2 med
=IF(B2;MAX(A$1:A1)+1;0)
Formelen kopieres ned til enden af tilbuddet. Hvis det går til række 30, skal der i A31 stå
=MAX(A$1:A30)+1
Denne formel kopieres nedefter, så den står i lige så mange rækker som der kan være tomme rækker i tilbuddet
På ark2 skal tallene 1, 2, 3, etc. indsættes i kolonne A og i kolonne B bruges en VLOOKUP funktion. Her startende i række 2
=VLOOKUP(A2;Sheet1!A2:F43;2;FALSE)
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2009 - 18:16 #2
Jeg ved ikke om du fik jens48s forslag til at virke. Hvis ikke, kan du prøve med denne matriksformel:

=IF(ROW(Sheet1!A1)>COUNTA(Sheet1!A:A);"";INDEX(Sheet1!A:A;SMALL(IF(Sheet1!A$1:A$1000<>"";ROW($1:$1000));ROW(Sheet1!A1))))

Jeg har forudsat, at dine tilbud står i Sheet1 fra A1 og nedefter (med blanke ind imellem).

Ovenstående formel indtastes i Sheet2!A1 og kopieres nedad i nødvendigt omfang. Kender du matriksformler? Hvis ikke, nævner jeg lige, at de skal indtastes på en speciel måde, nemlig ved at holde Ctrl og Shift nede mens du trykker på Enter (i stedet for som normalt bare Enter). Ved denne indtastningsmåde vil formlen automatisk blive omkrandset af tuborg-parenteser. Samme indtastningsmåde hvis du senere redigerer formlen.

Hans
Avatar billede jens48 Ekspert
01. juli 2009 - 23:17 #3
Hans´s forslag er noget elegantere end mit. Blot en lille tilføjelse. Hvis der er flere kolonner der skal overføres og det skal være afhængig af om der står noget i kolonne A skal formelen i kolonne B modificeres til
=IF(ROW(Sheet1!A1)>COUNTA(Sheet1!A:A);"";INDEX(Sheet1!B:B;SMALL(IF(Sheet1!A$1:A$1000<>"";ROW($1:$1000));ROW(Sheet1!B1))))
Igen som matrixformel.