Avatar billede podasofie Nybegynder
15. juni 2009 - 13:35 Der er 2 kommentarer

Vedrørende design og layout

Har lige et par spørgsmål

1. hvad er de to største fonte(jeg har sagt Arial og Times New Roman)
2. Hvad er fagudtrykket for linjeafstand?
3. Hvad er fag udtrykket for "udluftning mellem ord"?

mvh
Avatar billede falster Ekspert
15. juni 2009 - 14:19 #1
Altid interessant med designspørgsmål - jeg kigger med.

1) Hvis du med største mener mest udbredte - generelt - tror jeg ikke, at Arial skal med. Det er en pc-skrift.

2) Linjeafstand kan vist godt bruges - eller "skydning", jf. her
http://da.wikipedia.org/wiki/Linjeafstand

3) Ordmellemrum kan vist også godt bruges. Ellers er her noget mere, som jeg blot har Googlet:

Spatiering
Spatiering er ilægning af luft mellem enkelte typer. I blyets tid talte man om at lægge et spatie imellem.

Spærring
Spærring er når du lægger luft i hele ordbilleder og tekstgrupper.

Knibning
Knibning er at fjerne luft mellem typerne. I blyets tid var det ikke muligt i den daglige produktion. Kun i særlige og begrænsede tilfælde var det muligt, rent fysisk at file i typernes støbninger.

Lad os håbe, at de virkelige eksperter byder ind med bedre svar.
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2009 - 14:44 #2
Kan se at du kører med samme spørgsmål 2 steder.  http://www.eksperten.dk/spm/878282