Avatar billede scivias Nybegynder
15. juni 2009 - 13:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Min webside splittes op i søgemaskinerne

Jeg kan ikke forstå hvorfor denne side
http://www.kaerbo-valby.dk/
når jeg f.eks. søger på den i Google bliver delt op i to hits, nemlig et på forsiden og et på menuen.
Det betyder jo at folk f.eks. går ind på forsiden alene og ikke opdager menudelen med alle de forskellige links.
Jeg bruger Dreamweaver MX ældre version.
Er det et spørgsmål om at definere siden rigtigt i Dreamweaver?
På forhånd tak.
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
15. juni 2009 - 13:34 #1
Det skyldes at du har bygget dit site op i 'frames', så menu og indhold er helt reelt to forskellige sider.

Din hjemmesides forside ser sådan her ud for søgemaskinen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<frameset rows="*" cols="135,648" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
  <frame src="menu.htm" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
  <frame src="forside.htm" name="mainFrame">
</frameset>
<noframes><body>

</body></noframes>
</html>

Der står at browseren deles op i to vinduer, som viser to sider.

Alt i alt ikke megen information. Du skal bygge siden anderledes op, slet og ret, sådan at menu og indhold findes på samme visning.
Avatar billede keysersoze Guru
15. juni 2009 - 13:36 #2
grunden er at siden benytter frames, en til menuen og en til siden, og hver frames er i bund og grund unikke sider og ikke en samlet. Derfor oplever du hvad du gør på søgemaskinerne.

Det klart bedste du kan gøre er at skrotte frames - de er gammeldags og uhensigtsmæssige. Skal det løses hurtigt kan du fx vha javascript på hver eneste side (pånær top-siden) tjekke om brugeren ser det rigtige, men det bliver ingen god løsning i forhold til en "rigtig" side uden frames;

pseudo-kode til viderestilling;

if (window.location.href == window.top.location.href) {
  window.location.href = 'index.html';
}
Avatar billede scivias Nybegynder
15. juni 2009 - 14:05 #3
Kan jeg bare lægge menuen ind i forsiden som en integreret del og så linke siderne til den nyplacerede menu og få det til at fungere. Ellers er det jo et mega-arbejde.
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
15. juni 2009 - 14:21 #4
Ja, menuen skal lægges ind på alle siderne. Du skal lave det som hedder et 'template' i dreamweaver. Det vil nok være fordelagtigt at læse nogle tutorials igennem på nettet, hvis du er i tvivl.
Avatar billede keysersoze Guru
15. juni 2009 - 15:18 #5
Jeg ved ikke hvordan DW arbejder med templates - men en anden rigtig godt ting at kigge på er SSI - http://www.html.dk/tutorials/ssi/ såfremt serveren understøtter det (det gør den med stor sandsynlighed)