Avatar billede podasofie Nybegynder
15. juni 2009 - 11:13 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til layout og design

Hej er der nogen der kan svare på det her?

1. Hvad hedder de to store fonte?(jeg har selv svaret verdena og Times New Roman er)
2. Hvad er fagudtrykket for linje afstand
3. Hvad er fagudtrykket for "udluftning af ord"?
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2009 - 12:16 #1
Hej!  Det lyder som du er i gang med en eller ander typografisk opgave ?, Jeg kender jo ikke dine svarmuligheder hvis det er en sådan opgave, men prøver da at skyde mig ind.

Spørgsmål 1:  Med hensyn til Fonte, er der 2 grene som afgør dette; Grotesk (Engelsk = Sans Serif) og Antikva (Engelsk = Serif) og imellem disse kan der så gemme sig et utal af Font navne (Bl.a. Times som du nævner Antikva), og Verdana (Grotesk), men det er de 2 font grene som er mest benyttet overhovedet.

Spørgsmål 2:  Linie afstand er lig med "Skydning).

Spørgsmål 3: Er jeg i tvivl om dit spørgsmål, da jeg ikke kender dit udgangspunkt for dette, men jeg tror der menes "Knibning".

Håber det hjælper dig på vej, ellers må du præcisere det mere hvad det er det går ud på.
MvH
Avatar billede podasofie Nybegynder
15. juni 2009 - 14:43 #2
Det hjalp rigtig meget tak for det
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. juni 2009 - 16:37 #3
Hej,

Til spørgsmål tre. Det kan også hedde spatiering - og jeg tror måske at det ord er mest korrekt, men jeg er ikke helt sikker.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. juni 2009 - 23:52 #4
Vi har lært det hedder optisk knibning..

:)
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. juni 2009 - 23:53 #5
svar :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. juni 2009 - 00:41 #6
Jeg kom i tanke om at knibning betyder man fjerner luft mellem bogstaverne, og spatiering betyder at man indsætter mere luft mellem bogstaverne.

Men hvad udluftning af ord så betyder er jeg i tvivl om, for det sigter åbenbart ikke til hvert bogstav.