Avatar billede foas Nybegynder
13. juni 2009 - 04:36 Der er 5 kommentarer

Boote Ubuntu fra USB-nøgle med en Compaq N1020v computer

Hej!

Jeg læste denne artikel http://www.pcworld.dk/art/10866?page=1, hvor der er en guide til, hvordan man kan starte Ubuntu op direkte fra en USB-nøgle.

Jeg har som antydet i overskriften en gammel Compaq N1020v fra 2003. Jeg fulgte guiden på pcworld og hentede Ubuntu desktop versionen, og dernæst hentede jeg programmet Unetbootin, som omformer ISO filen til en boot-bar løsning på en USB-nøgle.

Der står så, at jeg skal ind i BIOS for at sætte den til at boote fra en ekstern enhed, og det er her, mit problem ligger. Jeg kan ikke finde ud af det. Da jeg genstarter computeren, får jeg hele tiden WindowsXP frem - intet Ubuntu.

Jeg kommer uden problemer ind i BIOS (F10). Under advanced er der en prioriteringsliste, og den ser cirka sådan ud:

- Removable device
- CD-ROM
- Hard drive
- Network

Den ser også sådan ud som standard.

Inde under security er "allow boot" fra både floppy, cd-rom og et, der hedder parallel port, aktiveret ved boot (dette er også standardindstilling).

Jeg ved simpelthen ikke, hvilke ting jeg skal ændre i BIOS, for jeg får den ikke til at starte Ubuntu fra min USB-nøgle.

Det havde nok været lettere at forklare med nogle skærmbilleder, men jeg ved ikke, om man kan tage skærmbilleder, når man er inde i BIOS.

Mangler min computer evnen til at boote fra en USB-enhed?

mvh
foas
Avatar billede Jensen DK Novice
13. juni 2009 - 06:39 #1
Du skal ikke regne med at din gamle maskine fra 2003 kan boote fra USB, det er først kommet til senere.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2009 - 07:39 #2
Der er nu en lille mulighed,prøv at vælge " Removable device" klik enter og hvis der kommer en undermenu med noget a.la. USB-Zip bla. bla. så prøv det og ellers så må du tage "silbidors" ord til efterretning
Avatar billede foas Nybegynder
13. juni 2009 - 18:09 #3
Tak for kommentarerne, silbidor og helgec.

Der er ikke nogle undermenuer under removable device.

Men jeg forstår ikke. Når der nu er et, der hedder removable device, hvad bruges det så til, når det ikke er til boot fra USB?

Nå men det kan jo også være lige meget. Så prøver jeg bare at brænde Ubuntu til en cd (min computer har ikke brænder, så det med USB ville have været nemmere), og så prøver jeg at køre det derfra.

Jeg kunne måske tænke mig at installere Ubuntu på min computer (hvis jeg kan lide det, når jeg prøver det fra cd'en), og så bruge begge systemer (dual-boot). Jeg har dog aldrig prøvet dette før.

Ifølge denne guide http://www.pcworld.dk/art/9513?page=4 skal man forberede to tomme diskpartitioner i Windows, før man kører Ubuntu. Som jeg forstår det, kan man ikke gøre det umiddelbart fra Windows - man skal bruge et partition program. Her prøvede jeg at søge efter partition software på nettet, og jeg fandt frem til denne her http://www.paragon-software.com/home/pm-express/ (skal helst være gratis - gider ikke betale for det). Er dette en god løsning til et partition program?

Ifølge denne guide http://apcmag.com/how_to_dual_boot_windows_xp_and_linux_xp_installed_first.htm ser det derimod ud til, at Ubuntu installationen selv finder ud af at partitionere disken.

Behøver jeg at partitionere disken i Windows, før jeg kører Ubuntu? Hvad er rigtigt?

I guiden http://apcmag.com/how_to_dual_boot_windows_xp_and_linux_xp_installed_first.htm bliver der lagt op til, at man bruger GRUB bootloader til at dual-boote. Jeg prøvede at søge på nettet efter GRUB bootloader, og det så ud som noget indviklet noget.

Hvad er den nemmeste måde at dual-boote?

mvh
foas
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2009 - 21:54 #4
Udover at jeg ville vælge OpenSuSe 11.1 i stedet for Ubuntu så foregår det i alt sin enkelthed ved at du først installer XP, guide på http://www.helgec.dk/xp-install.html -> under installationen opretter du en passense partition til XP og lader resten af disken urørt - når installationen er tilendebragt installerer du Linux og vælger at lade installationen selv oprette partitionerne på det frie område af disken
Avatar billede foas Nybegynder
16. juni 2009 - 19:01 #5
Tak for svar, helgec.

Jeg har allerede XP installeret, og det vil jeg helst undgå at pille for meget ved.

Når jeg søger på nettet efter xp linux dual boot løsninger, ser der ud til at være lidt uenighed om, hvordan partitioneringen skal foregå. I denne guide http://oreilly.com/linux/archive/dual-boot-laptop.html?page=1 ser det lidt indviklet ud. Han bruger en System Rescue CD, og så bliver disken partitioneret i de tre partitioner - en Windows NTFS, en Linux ext3 og en Linux swap (og så også en delt partition). Osv.

I denne guide http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=599 ser det hele så meget simpelt ud. Her siger han bare, at man skal vælge "Resize [main partition] and use freed space".

Er begge måder mulige?