Avatar billede rmjdk Nybegynder
10. juni 2009 - 14:13 Der er 6 kommentarer

Se antallet af connectede brugere?

Hejsa

Jeg er ikke klar over om dette er det korrekte forum - but here it goes...

Jeg kunne godt tænke mig at se hvor mange aktive brugere der er connectede til et ASP.NET website på en Windows server. Jeg snakker ikke programmatisk, men jeg vil kunne se det på selve Windows serveren.

Nogen idéer ?

På forhånd tak!
Avatar billede softspot Forsker
10. juni 2009 - 14:21 #1
Et bud kunne være performancemonitor, hvor du kigger på sessions (hvis det da er slået til på dit site). Ellers er der vel som sådan ikke noget der hedder connected brugere i et stateless miljø, med mindre du rent faktisk implementerer autorisation via "Windows-authentication". Jeg ved dog ikke om der findes en tæller i perfmon, som viser dette tal...
Avatar billede kalp Novice
10. juni 2009 - 14:39 #2
Jeg benytter følgende til, at vurdere hvor travlt en server har.

PerformanceCounter webCounter = new PerformanceCounter("Web Service", "Current Anonymous Users", "_Total");

double count = webCounter.NextValue();

Afhængig af hvad dit website gør kan en enkelt bruger sagtens få dette tal til og bliver 10+.
Den tæller ikke passive brugere, men mere hvad der sker her og nu.
Hvis der f.eks bliver lavet 2 webservice kald af clienten eksekveret af et request minimum 2 i  "count" og 3 hvis du kalder den på det rigtige tidspunkt.

Jeg ved ikke om det er det du søger:)
Avatar billede softspot Forsker
10. juni 2009 - 14:53 #3
Umiddelbart findes der vel allerede request-counters i perfmon...? Kalp's er dog nok lettere at målrette mod nogle enkelte sider, hvis man vil måle specifikke siders belastning...(?)
Avatar billede jokkejensen Novice
10. juni 2009 - 16:13 #4
jeg ville i hhv i session start og session end, sætte et flag i en db med sessionid+date som nøgle.

Herfra er det let i session start at tilføje en bruger med flaget online, i session end, fjerne flaget.

Så er det ret let at tælle online bruger.

Du kan for hvert request gemme et timestamp i samme tabel, så kan du se om de er idled, aktive eller hvornår de sidst har skiftet side.

/J
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2009 - 04:00 #5
Ifølge http://forums.asp.net/p/1426404/3180976.aspx så er der faktisk noget indbygget i membership provideren hvis en sådan bruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2009 - 04:00 #6
rmjdk ?