Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
09. juni 2009 - 23:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problem med eksport af kontakter fra gmail

Hej
Jeg har forsøgt at eksportere mine kontakter fra gmail til min pc, for så at importere dem i outlook. Det fungere ikke rigtig, hvis jeg anvender vcard filer får jeg bare den 1. kontakt af mine kontakter, hvis jeg bruger csv fil får jeg en fil som outlook ikke finder kontakter i.
Er der nogen som kender en løsning på dette? vil bare gerne overfører mine kontakter fra gmail til outlook?
på forhånd tak
Morten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juni 2009 - 23:38 #1
Prøv at åbne din vcard fil med notepad/notesblok (eller tilsvarende), og se om den faktisk indeholder mere end een kontakt.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juni 2009 - 23:52 #2
Det gælder også din csv-fil. Prøv at åbne den med f.eks. Excel, og se om den indeholder dine kontakter.

Jeg vil tro de er der, men filen skal sikkert redigeres lidt, for at Outlook kan læse den.

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=12119&cbid=-981mus4j02w4&src=cb&lev=answer

Jeg ved desværre ikke hvordan den skal se ud, men det kan du sikkert finde ud af, ved at:
Opret en kontakt i Outlook, fremstil en csv-fil fra Outlook, åbn den i Excel og se hvordan den er bygget op.

Det er ikke noget jeg har prøvet, og ved derfor heller ikke om det er for besværligt, eller om det i det hele taget er løsningen.
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
10. juni 2009 - 00:21 #3
tak, alle kontakterne findes når jeg åbner filen i et andet program fx excel. Det er sikkert en vej at gå, det du beskriver. Omvendt er det vist lige så omstændigt som hvis jeg skriver alle kontakterne ind på nyt.
hilen
Morten
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. juni 2009 - 19:34 #4
Kan det tænkes, at alle dine kontakter står med alle oplysninger i samme kolonne i din csv-fil?
Hvis det er tilfældet, så indlæses kun den første, da outlook opfatter alle de indeholdte oplysninger, som hørende til en og samme kontaktperson.
Hvis det er problemet, så skal du åbne filen i en teksteditor, og indsætte seperatorer.
/ptj_11
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
10. juni 2009 - 22:47 #5
tak, Det er fuldt muligt. Jeg er dog usikker på hvordan filen skal se ud, og hvordan jeg indsætter seperatorer. Når jeg åbner filen i notepad ser det således ud: (copy/paste fra notepad)

First Name,Middle Name,Last Name,Title,Suffix,Name,Initials,Web Page,Gender,Birthday,Anniversary,Location,Language,Internet Free Busy,Notes,E-mail Address,E-mail 2 Address,E-mail 3 Address,Primary Phone,Home Phone,Home Phone 2,Mobile Phone,Pager,Home Fax,Home Address,Home Street,Home Street 2,Home Street 3,Home Address PO Box,Home City,Home State,Home Postal Code,Home Country,Spouse,Children,Manager's Name,Assistant's Name,Referred By,Company Main Phone,Business Phone,Business Phone 2,Business Fax,Assistant's Phone,Company,Job Title,Department,Office Location,Organizational ID Number,Profession,Account,Business Address,Business Street,Business Street 2,Business Street 3,Business Address PO Box,Business City,Business State,Business Postal Code,Business Country,Other Phone,Other Fax,Other Address,Other Street,Other Street 2,Other Street 3,Other Address PO Box,Other City,Other State,Other Postal Code,Other Country,Callback,Car Phone,ISDN,Radio Phone,TTY/TDD Phone,Telex,User 1,User 2,User 3,User 4,Keywords,Mileage,Hobby,Billing Information,Directory Server,Sensitivity,Priority,Private,Categories
,,,,,Allan Holmgren,,,,,,,,,,holmgren@dispuk.dk,,,,,,004540855161,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner
,,,,,Anders Mikkelsen,,,,,,,,,,anders.mik@mail.dk,ahm@implement.dk,,,,,004520917210,,,,,,,,,,,,,,,,,,+4541380047,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner;Oftest anvendte kontaktpersoner
,,,,,Andreas Rosenkilde Løgstrup,,,,,,,,,,anro@home.dk,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner;Oftest anvendte kontaktpersoner
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. juni 2009 - 00:15 #6
Først i grove træk en forklaring af din fil:

Din fil består af 2 dele.
1. Kolonneoverskrifter/Kolonnenavne
2. Kolonneindhold

Udfordringen er nu at transformere din fil fra at være en flad tekstfil, til at være en databasefil.

Dette skal forstås sådan, at du ændrer filens indhold fra at være en række linier med tekstindhold, til at være en fil, der indeholder navngivne kolonner med indhold.

Dette gøres nemmest ved at åbne din fil i MS-Excel.
Forudsætningen for at denne metode skal virke er, at din fil ikke har et efternavn, som er associeret med Excel.
For god ordens skyld, så kan du omdøbe/døbe filen "Morten.txt" eller for sjov skyld, hvis du synes, kan du undlade at give filen et efternavn. Det vil virke i begge tilfælde.

Betingelse for at dette virker er, at du starter med at åbne programmet MS-Excel.
Først nu skal du åbne din fil "Morten.txt/Morten" inde fra Excel.
Excel vil registrere, at det er en anden filstruktur end i et normalt Excel regneark, og vil have behov for hjælp til at finde ud af, hvordan og på hvilken måde du ønsker filen åbnet. Excel kan se, at filen er inddelt i forskellige dele, og vil spørge dig, på hvilken måde excel skal rubricere disse dele.

Du bliver nu afkrævet svar på flere spørgsmål:

1. "Afgrænsning" Her vælges "Afgrænset".
2. "Markeringen "Fast Bredde" ændres til "Afgrænset".
3. Excel foreslår som standard, at afgrænsningen skal være "Tabulator". Afgrænseren ændres til "Komma", da din fil benytter komma som afgrænser.
4. Excel viser nu de mulige kolonner med overskrifter, hvor du kan vælge, hvilke du vil indlæse, og hvilke du ikke vil indlæse. Her klikker du på "Udfør".

Excel viser dig nu dit dokuments indhold inddelt i navngivne kolonner.
Dette regneark gemmer du, og vælger filtypen "CSV" i filtypevalglinien i bunden af "Gem Som" dialogboksen, og navngiver den "Morten.csv".

Nu eksporterer du dine kontaktpersoner fra MS-Outlook til en "CSV"-fil (Semikolonseparerede værdier (Windows).
Denne fil åbner du, den åbner standard i Excel, da filefternavnet "CSV" er associeret med Excel.
Her ser du, hvilke kolonner Outlook benytter til de forskellige oplysninger, nu skal du bare redigere din fil "Morten.csv", så den svarer til den eksporterede fil fra Outlook.
Den sidste ting du nu skal gøre, er at erstatte alle kommaer i din fil "Morten.csv" med semikolon´er.
Hvad man kan undre sig over er, at officeprogrammerne i officesuiten ikke er giret til at udlæse filer i formater, som kan indlæses i de andre, uden at man er nødt til at redigere dem forinden.

Hvis du er interesseret, så har jeg lavet disse øvelser på din fil, så smid dine kontaktoplysninger på min mail (under min profil), så sender jeg filerne til dig.

#3> ingen tvivl om, at det sikkert er hurtigere og nemmere, hvis du bare skriver sine kontaktpersoner manuelt i Outlook, men det lærer du ikke noget af, og den anviste metode kan du anvende i mange andre forbindelser.
Forestil dig, at du har en fil med 15.000 personoplysninger, som du skal indlæse fra et system til et andet, så er det nemmest at vide, hvordan det gøres korrekt.

/ptj_11
Avatar billede vejmand Juniormester
11. juni 2009 - 00:28 #7
ptj_11 >> Godt arbejde!
Så lærte jeg også en del....  :-)
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
11. juni 2009 - 00:36 #8
tak for hjælpen, jeg har sendt min kontakt info
;-)
Morten
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. juni 2009 - 00:48 #9
Hej vejmand>#7
Bare ærgerligt, at det tager så lang tid, at formulere det på skrift, når det kan siges verbalt på væsentligt kortere tid, og det tager endnu kortere tid at gøre det, rent praktisk, men det er jo noget mere informativt på denne måde.
/ptj_11
Avatar billede MortenHalberg Nybegynder
09. juli 2009 - 20:28 #10
tak
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. juli 2009 - 23:47 #11
Velbekomme dig Morten.
/ptj_11
Avatar billede vejmand Juniormester
10. juli 2009 - 08:17 #12
MortenHalberg >> Mener du ikke du kunne bruge den glimrende hjælp du fik af ptj_11, eftersom du selv tog point tilbage??????
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. juli 2009 - 18:48 #13
Vejmand, det gør ikke noget, jeg er her ikke for at få points. Jeg synes at det er sjovere, at finde en løsning på folks problemer.
Desuden har vi alle været nye en gang, og Morten er dugfrisk.
/ptj_11