Avatar billede para7 Nybegynder
05. juni 2009 - 08:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SEO - Spredt placering af domæner og hoteller

Nogen eksperter i SEO der kan fortælle os, om der er noget om, at det skulle kunne betale sig IKKE at have sine domæner og sine webhoteller samlet hos een host. Det er selvfølgelig rarest at have alt under een hat, men en spredning kunne være klogt.

Vil en spredning, og i givet fald hvad anbefales, kunne betale sig?
Vil fx Google vægte vores sider dårligere, hvis den finder at vil har tingene på samme ip eller lignende?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juni 2009 - 11:24 #1
Det kan ofte betale sig at sprede, men spredningens fordele opvejer, efter min mening, kun ulemperne hvis det gøres efter en plan og gennemtænkt.

Du opnår særligt to fordele, dels at de links du laver mellem dine domæner har større vægt hvis de kommer fra forskellige IP adresser så det for søgemaskinerne ser ud som om det er uafhængige sites der linker til hinanden. Hvis du har mange domæner skal du dog passe på at det ikke kommer til at ligne en linkfarm. Dette betyder at der ikke må være fuldstændig stringent struktir i dine links, så f.eks. alle linker jævnt til alle. fordel det lidt og lad evt nogle af domænerne linke til de andre uden at de får links tilbage.

Den anden fordel er i forhold til lokale markeder. Hvis du f.eks. ønsker at brede dig til Sverige, er det en klar fordel at det er et se domæne der er polaceret på en svensk ip adresse ved en svensk udbyder
Avatar billede para7 Nybegynder
05. juni 2009 - 11:40 #2
Tak, lyder godt. det er altså domænerne, og ikke hotelpladsen, der bør spredes. Har man 100 domæner, så kan man vel fordele dem over en håndfuld domæneudbydere? Selvom det ville være rart at have alt under een hat.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juni 2009 - 13:07 #3
Du bør dels fordele dem ud over et antal domæneudbydere, men også sørge for at fordele dem ud over et antal forskellige web hotel udbydere (der er muligt at have f.eks. scannet som domæne udbyder, samtidig med at du har hotellet liggende hos surftown). Søgemaskinerne kigger dels på domænet og dels på ip adressen og begge dele bør være spredt.

Sørg for at det gøres velovervejet
Avatar billede para7 Nybegynder
05. juni 2009 - 13:35 #4
OK, tak det var god forklaring og bekræftelse. Så fortsætter vi med det :)