Avatar billede dgivoni Nybegynder
09. juli 2001 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

design af webløsninger m. xml

Jeg leder efter bøger/tekster som beskriver XML i forhold til design af webløsninger. Altså hvilke overvejelser man skal gøre sig hvis man bruger XML m.m., hvilke løsninger der er, metodeforslag til hvordan man designer sin applikation INDEN man koder.
Det jeg ønsker at finde er eksempler på 3-lags-(eller flere)-modeller, hvor præsentation, funktionalitet og model er ordentligt og systematisk adskilt.
Hvis I selv har forslag til eller beskrivelser af hvordan det kan gøres skal jeg gerne dele flere point ud.
Avatar billede padde Nybegynder
09. juli 2001 - 14:00 #1
jeg lytter lige med :)
Avatar billede dgivoni Nybegynder
09. juli 2001 - 14:02 #2
be my guest :)
Avatar billede medions Nybegynder
15. juli 2001 - 20:27 #3
XML i praktis

Bogen er en pædagogisk indføring i konkret anvendelse af XML og de vigtigste følgeteknologier, primært XSLT, DOM og X-path. Gennem eksempler og cases lærer du at anvende de omfattende muligheder, der ligger i denne nye måde at programmere på. Du får indsigt i XML’s principper og opbygning samt i mulighederne for at udvikle egne XML-vokabularer til konkrete udviklingsopgaver. Blandt meget andet får du også en omhyggelig forklaring af XLS-Transformationer, både af data-til-data transformationer til business-logik på XML-dokumenter og data-til-præsentation transformationer til HTML, WAP og SVG. De XSLT-stylesheets, som i bogen bruges til at demonstrere XML-dokumenters opbygning og XPath-stier kan anvendes direkte i dit eget arbejde med XML-baseret udvikling. Du får et grundigt kendskab til XML’s Document Object Model (DOM), som gør det muligt at ændre indhold og strukturer i XML-dokumenter på både på klient og serversiden ved hjælp scripts. Anvendelsesmulighederne bliver gennemgået med mange praktiske eksempler udført fra ASP-scripts. Xpath er et fleksibelt og stærkt til søgning i alle typer datastrukturer. Det lærer du at bruge til at adressere elementer i XML-dokumenter både i forbindelse med XSL-transformationer og DOM-programmering. Også denne del af bogen er baseret på eksempler, som er lige til at bruge. Alle bogens mange praktiske eksempler kan hentes på bogens web-side.
Avatar billede medions Nybegynder
15. juli 2001 - 20:30 #4
ups....
indhold:

1. Indledning • 2. Introduktion til XML • 3. I gang med XML • 4. XSL-transformationer • 5. Manipulation af XML med DOM • 6. XMLViewer med XSLT • 7. I dybden med XPath • Appendiks A: Eksempel på XML sprog • Appendiks B: XSLT-elementer • Appendiks C: DOMDocument-objektets properties og metoder • Appendiks D: Noders properties og metoder • Appendiks E: XPath akser • Appendiks F: XPath Streng-funktioner • Appendiks G: Elementer der kan bindes i HTML • Stikord
Avatar billede dgivoni Nybegynder
15. juli 2001 - 21:10 #5
Tak for svaret Medions. Men jeg synes nu at beskrivelsen af bogen ligner alle de andre XML-bøger jeg har kigget på. Meget teknologi og lidt eller intet om de design-overvejelser man skal gøre sig, inden man anvender teknologien. Altså hvordan designer man information, som skal gemmes/anvendes i XML-dokumenter, men også hvordan omformningen er mellem en relationel database og XML.
Har du selv brugt bogen Medions, og hvordan synes du den er?
Jeg er for øjeblikket i gang med en bog: Professional XML Design and Implementation (WROX 1999) som ud fra et konkret projekt beskriver overvejelserne omkring brugen af XML undervejs. Der er også en mere teknisk/programmeringsmæssig beskrivelse, men det andet ser umiddelbart ret brugbart ud. Den er dog allerede 2 år gammel, så det hele er ikke up-to-date.
Avatar billede medions Nybegynder
15. august 2001 - 14:57 #6
Well, nej jeg har ikke selv brugt bogen ;-) -men der er mange som giver den gode anbefalinger! -så jeg syntes da bestemt at den var værd at købe!
Avatar billede dgivoni Nybegynder
15. september 2001 - 14:00 #7
nå, det er vist tid til at lukke...