Avatar billede dondres Nybegynder
02. juni 2009 - 15:59 Der er 5 kommentarer

Remote tænd/sluk for 230V via nettet?

Hej eksperter.

Jeg har netop tilsluttet en printserver med 2 printere til min hjemmenetværk.

Jeg vil gerne spare på strømmen, når jeg ikke bruger printerne, og vil derfor gerne kunne remote tænde/slukke for hele setuppet (via et webinterface), når jeg har brug for det.

Kald mig bare doven, men så kunne jeg spare at rejse mig fra sofaen og bevæge mig hele vejen gennem huset for at tænde for printeren, gå tilbage og printe, og så tilbage igen for at hente mine prints og slukke igen.

Jeg har fundet en dims der kan gøre det ( http://www.danbit.dk/produkter/0409.phtml ), men jeg synes umiddelbart at den er ret dyr.

Er der nogen der har kendskab til andre dimser eller metoder der kan gøre det samme?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. juni 2009 - 19:38 #1
kan du ikke bare bruge sådan en usb stikdåse, der slukker for strømmen til resterende enheder, når der ikke er strøm på usb'en.

Og så et netkort i din pc der understøtter Wake On Lan.
Avatar billede dondres Nybegynder
03. juni 2009 - 13:15 #2
En USB-strømskinne var selvfølgelig en mulighed, men det kræver at jeg ikke er længere væk fra printerøen end et USB-kabel kan række.

Vi har flere bærbare i huset og vil gerne kunne styre strømmen til printerøen, uanset hvor i huset vi sidder med en bærbar og har brug for at printe.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. juni 2009 - 20:45 #3
du har en pc der er printserver. Printerne må altså stå i umiddelbar nærhed af den (går ud fra det ikke er netværksprintere). Så jeg kan ikke helt se problemet i en usb stikdåse eller hvad de bærbare har med sagen at gøre. De skal jo bare kunne tænde servere med WOL.
Avatar billede dondres Nybegynder
04. juni 2009 - 08:48 #4
Printserveren er en TRENTnet TEW 2P1G (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=printserver&sp=all&pid=134574), og IKKE en PC. Så jeg kan ikke bruge WOL til at tænde den (og dermed også printerne via en USB-strømdåse) med.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2009 - 17:08 #5
ja, ved ikke lige hvor jeg havde fået den ide fra