Avatar billede mahyar Nybegynder
29. maj 2009 - 16:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

WHILE LOOP

Jeg har 3 tabeller: Faggruppe, Firma, og FaggruppeFirma. Jeg vil

Firma:
FirmaID
Branche
...

Fagruppe:
FaggruppeID
Branche
....

FagruppeFirma:
FaggruppeID
FirmaID

Jeg vil gerne udfylde tabellen FaggruppeFirma med dertil tilhørende firmaID'er og faggruppeID'er.

I starten har jeg bare oprettet branchenavnet i tabellen firma, men da jeg gerne vil tilknytte et firma til forskellige brancher, vil det give redondante data.

Jeg vil tro der skal laves et LOOP eller FETCH, der tager FirmaID fra Firma
og ved hjælp af feltet Branche i Firma, findes FaggruppeID i Faggruppe. Og dernæst de to ID'er skal gemmes i FaggruppeFirma.
Avatar billede Syska Mester
29. maj 2009 - 21:49 #1
Du har jo faktisk givet dig selv løsningen ...

SELECT Firmaet .... og find hvilke grupper det er medlem af i din gamle struktur ...

Hent ID'et fra FagGruppe ... findes det ik', så skal du oprette det, ellers ja, så har du jo ID'et i din select ... efter det så har du jo firma ID og Fag ID ... som du kan indsætte i din FagGruppeFirma table ...

Jeg kan ikke se nogle spørgsmål tegn om noget du er i tvivl om ...

Performance kan jo i overstående være ligegyldigt, da det kun skal udføres 1 gang ...

Så jeg vil mene du er på vej den rigtige vej ...

// ouT
Avatar billede mahyar Nybegynder
29. maj 2009 - 23:39 #2
hej buz

det er en god løsning du kom med.

Spørgsmålet er så om du kan hjælpe mig med at udarbejde sql sætningen der udfører dette :)
Avatar billede Syska Mester
31. maj 2009 - 02:33 #3
Jo,

Kunne jeg da godt ... men det bedste var du startede ... så skal jeg nok hjælpe til hvor du går i stå ... det lærer man mest af :-)

// ouT
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
31. maj 2009 - 14:53 #4
Hvis jeg forstår din struktur rigtigt, så ville jeg nok prøve med sådan noget:

INSERT INTO FaggruppeFirma (FaggruppeID, FirmaID)
SELECT FaggruppeID, FirmaID
FROM Firma INNER JOIN Faggruppe ON Firma.Branche = Faggruppe.Branche
Avatar billede mahyar Nybegynder
01. juni 2009 - 12:27 #5
sjang tak for svaret. Vil du sende mig et svar så jeg kan overføre points.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
01. juni 2009 - 13:09 #6
Kommer her :)