Avatar billede mybo1818 Nybegynder
28. maj 2009 - 08:19 Der er 10 kommentarer

Formatering af harddisk

Hej

Jeg er nødsaget til at formatere harddisk. Har prøvet det før men ved hjælp af Windows XP cd rom.
Denne gang får maskinen slet ikke fat i skiven. Derfor har jeg anskaffet en windows 98 start diskette.
Problemet er at jeg ikke er fortrolig med denne diskette. Findes der en manual som jeg kan følge trin for trin?
Cd'en gjorde jo det hele for mig. Men jeg er usikker på, hvilke kommandoer jeg skal skrive hvor og hvornår.
Er der nogen som kan guide mig?

Hilsen mybo
Avatar billede j3ppah Novice
28. maj 2009 - 08:32 #1
Du skal bare ind og ændre i din boot menu. så drop disketten.

1. Tænd computeren ->
2. Gå ind i bios (der plejer at stå hvilken f tast du skal trykke, men mener der er f10 under start op, på de fleste maskiner.) ->
3. Kig i de forskellige "tabs" til du ser en der hedder boot device eller lignende. ->
4. gå ind og kig hvilken rækkefølge de er sat i. ->
5. læs i bunden hvilke knapper du lave om på række følgen med. ->
6. Sæg cd/dvd drevet til at være boot device nr 1.
7. Gå ud af bios, HUSK at gemme når du går ud (den spørger selv->
8. Genstart computeren.
9. Den skulle gerne spørge under opstart om den skal boote fra cd/dvd ->
10.Tryk enter.
Avatar billede justrace Novice
28. maj 2009 - 08:36 #2
F10?? Mon ikke det er F1, F2 eller DEL-tasten?
Avatar billede mybo1818 Nybegynder
28. maj 2009 - 08:54 #3
Jamen som skrevet tidligere, så får skiven slet ikke fat. Computeren genstarter og genstarter, jeg har været i Bios og ændre 1st device til CD, men som sagt får computeren slet ikke fat i skiven.
Der er virus i windows "big time", derfor vil computeren ikke meget andet end at genstarte konstant. Den kan ikke læse skiven, men kan godt læse windows 98 disketten.
Jeg efterlyser derfor en vejledning trin for trin som kan guide mig igennem.
Jeg aner ikke noget om, om jeg har brug for at partitionere store eller små drev som den kommer og spørger om. Derfor efterlyser jeg en vejledning, om nogen ved om en sådan findes og eventuelt hvor jeg kan finde den?
Hilsen mybo
Avatar billede justrace Novice
28. maj 2009 - 08:58 #4
Hvis det er FDISK du bruger, så er det store drev du skal vælge, men det er nok bare at slette alle partitioner, og så boote på din CD. Når alt er væk, burde den virus jo ikke kunne gøre noget.

Husk at slukke pc'en og ikke kun genstarte når du skal boote fra cd.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2009 - 10:09 #5
www.helgec.dk/unik.iso brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html guide til kommandoer på http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede mybo1818 Nybegynder
28. maj 2009 - 10:28 #6
De første to links kan jeg ikke åbne men tror heller ikke jeg har noget at bruge dem til.
Jeg har jo disketten, og har nu nærlæst dit tredie link, tror det er lige hvad jeg skal bruge.
Det er jo en vejledning jeg har efterlyst, så tak skal du ha'.
Mybo
Avatar billede mybo1818 Nybegynder
02. juni 2009 - 08:54 #7
Hej

Nå der er altså bare ikke meget der virker. Startdisketten 98 virkede ikke, nu har jeg så fået fat i Windows XP startdisketter, men men men når jeg så sætter diskette nr. 4 i, får jeg at vide at en sys fil er beskadiget. Den skriver dmio.sys fil er beskadiget. Tryk på en tast for at genstarte, og så sker der ikke mere. Den sys fil, er det på disketten eller på hardisken den ligger?
Nogen som har et forslag til, hvad jeg så gør?

Mybo
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2009 - 09:10 #8
"Den sys fil, er det på disketten eller på hardisken den ligger?" På disketten / lav en ny diskette
Avatar billede mybo1818 Nybegynder
02. juni 2009 - 09:37 #9
Det ved jeg så ikke, hvordan skal jeg finde ud af det?
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2009 - 14:47 #10
Du kan evt prøve at kopiere filen fra en færdig installation over på din diskette