Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 10:07 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Webradio Stream i Applikation

Goddag Eksperter

Sidder her og vil lave en meget lille Webradio, den skal sådan set bare streame fra andre webradioer, fx P3 osv. via links.

eks: man skriver fx. P3's link: http://www.dr.dk/netradio/metafiler/asx/DR_P3_32.asx i en boks og trykker tilføj og så play så skal den afspille denne radio.

Jeg har ingen anelse om hvordan man skal lave sådan en kode til radio afspilning osv, har tjekket div. steder på nettet og kan sku intet finde..

nogle der kan hjælpe mig her ?

Mange tak :)
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 10:49 #1
Her er noget om at bruge mediaplayeren.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd562692(VS.85).aspx
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 10:53 #2
mange tak ! men er dette her ikke bare en Media Player til filer ?

Kan den køre links ??? :)
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 12:11 #3
Her er en lidt bedre beskrivelse af det.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd564585(VS.85).aspx

Detter er i VB men kan jo omskrives til C# som ikke er min stærke side.

Player = New WMPLib.WindowsMediaPlayer
Player.URL = "http://www.dr.dk/netradio/metafiler/asx/DR_P3_32.asx"
Player.controls.play()
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 13:01 #4
Mange tak for infoen :) har læst på det men der er noget jeg ikke helt forstår :S hvordan får jeg includeret WMPLib.WindowsMediaPlayer så jeg kan afspille..

fortår ikke helt det de skriver..
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 13:54 #5
Citat fra linket :

1. Right-click within the Toolbox, and then select Choose Items.This opens the Customize Toolbox dialog box.

2. On the COM Components tab, select Windows Media Player.
      If Windows Media Player does not appear in the list, click Browse, and then open Wmp.dll, which should be in the Windows\System32 folder.

3. Click OK. The Windows Media Player control will be placed on the current Toolbox tab.
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 14:07 #6
FUC* hvor lækkert ! :D nu kan den i hvertfald spille fra min pc så burde den os kunne tage links nu ik ?? :D
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 14:11 #7
Jo..Det er at bruge player.url.  Sæt den til hvilken som helst adresse med streamet musik. OG der er rigtig mange :-)
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 14:17 #8
nice nok :D

hvordan får jeg så knapperne til at virke ? fx start og stop ?

og ville ligge en dropdown ind hvor man kunne skrive den url man ville lytte til, som hang sammen med den url som bliver spillet, hvilken dropdown eller funktion ville være bedst at bruge her ? :)
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 14:50 #9
Hvis du bruger mit eks. med player.controls.play() er det en ny player jeg har defineret. Derfor skal du selv oprette knapper til de forskellige funktioner.

Hvis du bruger mediaplayeren fra toolboxen virker knapperne som på en alm MP. der er det kun URL du skal sætte for at ændre kanal eller hvad du nu vil spille
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 14:55 #10
okay :D kanon :D MANGE TAK ! :D
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 15:06 #11
Det var da så lidt...

med WMP kan man lave en ret omfattende media afspiller hvis man har lyst da alle funktioner er indbygget i den. Så ønsker dig god fornøjelse med projektet.
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 15:27 #12
Mange tak :)

har faktisk et lille problem med den kode du skrev.. jeg får en fejl på linje 2 :S

private void axWindowsMediaPlayer1_Enter(object sender, EventArgs e)
  {
Player = new WMPLib.WindowsMediaPlayer
Player.URL="http://www.dr.dk/netradio/metafiler/asx/DR_P3_32.asx";
Player.controls.play();

  }

A new expression requires (), [], or {} after type

hvad skal jeg rette på ?? syntes jeg har prøvet div. ting nu :D
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 15:38 #13
Du blander to ting sammen ..Du har et objekt fra Toolboksen og opretter selv et som hedder Player.

De linier med Player.xxxx skal ligge et andet sted.
Lig det feks i en funktion på en knap du selv laver i formen
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 15:46 #14
fik det fixet :p skulle sætte (); bag på øverste linje :p

men kan ikke få knapperne til at virke nu :p

ved du hvordan man bruger dem ?
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 15:47 #15
hehe ok :)

så lige nu afspiller den med det samme?

hvordan får jeg så player funktionen på WMP Play knappen ? :)
Avatar billede nissen2630 Novice
27. maj 2009 - 15:52 #16
Sådan sætter du et parameter til den grafiske mediaplayer du har i din form:

axWindowsMediaPlayer1.url = "http://www.dr.dk/netradio/metafiler/asx/DR_P3_32.asx"

denne linie opretter en mediaplayer uden grafisk interface:
Player = new WMPLib.WindowsMediaPlayer

Der er det dig selv der skal oprette alle funftioner til playeren.
start.stop.spol frem/tilbage osv osv via dine egne knapper
Avatar billede Dartemis Nybegynder
27. maj 2009 - 15:53 #17
Ahhhh OKAY :D hehe mange tak ! tror jeg har fattet det nu :p

MANGE TAK ! :D
Avatar billede Dartemis Nybegynder
11. juni 2009 - 11:46 #18
hey igen :D

det hele virker fint og dejligt :D

er bare lige stødt på et problem :p

jeg har sat at afspilleren skal afspille et link fra det velgte tekst i en combobox, men får denne her fejl

Cannot implicitly convert type 'object' to 'string'. An explicit conversion exists (are you missing a cast?)

her er koden:

private void axWindowsMediaPlayer1_Enter(object sender, EventArgs e)

        {
            axWindowsMediaPlayer1.URL = dropdown.SelectedItem;
        }

hvis jeg laver den tostring(); virker den heller ikke, så kommer der en fejl med noget null ? :S
Avatar billede nissen2630 Novice
11. juni 2009 - 16:58 #19
Det er fordi din dropdown selected er tom.
Du skal sætte en af værdierne som selected...Kan ikke huske hvordan man gør.

Du kan også vælge først at sætte URL i mediaplayeren under

eventet SelectedIndexChanged på din dropdown
Avatar billede Dartemis Nybegynder
15. juni 2009 - 09:00 #20
forstår ikke det sidste men nu har jeg prøvet med denne her.

      private void axWindowsMediaPlayer1_Enter(object sender, EventArgs e)
        {
            dropdown.SelectedItem = "http://www.dr.dk/netradio/metafiler/asx/DR_P3_32.asx";
            axWindowsMediaPlayer1.URL = (string)dropdown.SelectedItem;
        }

og den virker KUN hvis jeg sætter (string) foran dropdown'en ?
den skal jo helt bare vælge den første som ligger i txt filen :S

skal jeg prøve at poste hele koden ? ved ikke om det ville gøre det nemmere ?? vil self gerne give dig flere point for at hjælpe mig :)
Avatar billede Dartemis Nybegynder
15. juni 2009 - 09:15 #21
haha har os lige fundet ud af at når jeg sætter flere links ind i txt filen og åbner programmet, så når jeg vælger andre links så hopper den igen til P3, selv når jeg stopper den og vælger links og starter igen så hopper den på P3 igen ? :p