Avatar billede cdzbnn Nybegynder
23. maj 2009 - 17:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Radeon EAH4870 x 2 Crossfire på ASUS P5QPRO

Hej.

En af mine venner forsøger at sætte sine to Radeon EAH4870 på sit Asus P5QPro Motherboard, dog lader det til at det ene grafikkkort bliver ualmindeligt varmt, mens det andet står som deaktiveret under Catalyst Control Panel. Alle fire udgange (to på hvert kort) er aktive, dvs. der kan sluttes skærme til alle, men det lader ikke til at kortene arbejder sammen.
Der burde være en mulighed for at sætte dem i Crossfire under Catalyst Control Panel, men det er der ikke. Den mulighed er der simpelthen ikke (dvs. ikke grå eller lign., den er der overhovedet ikke).

Alle drivere til grafikkortene er afprøvet, både fra producenten af kortene, og fra producenten af selve chippen.

Kan det evt. tænkes problemet er hos BIOS'en på motherboardet? Er der nogle udgaver der er kendt for at skabe problemer?

På forhånd tak.
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 17:15 #1
Har i husket de 2 kabler mellem kortene?
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
23. maj 2009 - 17:18 #2
Ja, naturligvis :)
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 17:21 #3
... og driveren er installeret fra cd?
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
23. maj 2009 - 17:27 #4
Jep, der er forsøgt både med den driver der kom med grafikkortene på cd, og der er forsøgt at hente de nyeste fra producents hjemmeside - som jeg skrev både chip- og kortproducenten.
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 17:50 #5
Hvilket stik er i brug når i prøver at gå ind i CC? Mener kun det ene, det der er tættest på bundkortet, må være i brug.
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 17:51 #6
Tjek lige om BEGGE kabler sidder korrekt.

Hvor stor PSU?
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
23. maj 2009 - 18:06 #7
PSU 650 W
Begge kabler sidder ordentligt
Opsætningen er afprøvet med skærmen siddende i både Graf kort 1-2  udgangsport 1-2-3-4. Og med to forskellige skærme ..
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 18:14 #8
... og altså også kun med en skærm i kort 1 i stikket tættest bundkortet? Hmm, hvilken version driver?
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 18:18 #9
Får i mail fra eksperten?
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
23. maj 2009 - 21:45 #10
Driver V 9.5 cc! og jeg får mail fra eksperten :)
Avatar billede justrace Novice
23. maj 2009 - 22:00 #11
Det var nu godt nok driveren og ikke CC jeg godt ville vide lidt om. Prøv lige at find driver v/ 5.23 og prøv den.

Lyder nok tåbeligt, men prøv alligevel. :)

Så er du måske den eneste da mange ikke får mail, og jeg er en af dem der ikke får. Så hvis jeg er lidt længe kan du smide en mail til mit "brugernavn det-der-a brugernavn prikken dk".
Avatar billede justrace Novice
27. maj 2009 - 22:00 #12
?
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
27. maj 2009 - 22:33 #13
Jeg har sagt det videre, og han ville kigge på det.
Jeg har desuden foreslået ham at forsøge sig med begge kort enkeltvis for at sikre sig de begge virker.

Jeg kan desuden tilføje at jeg IKKE fik mails fra eksperten. Jeg var hos min ven på det tidspunkt, og vi opdaterede blot siden. Jeg plejer dog at modtage mails, hvorfor jeg svarede som jeg gjorde.

Jeg vender frygteligt tilbage når jeg ved mere! Tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede justrace Novice
27. maj 2009 - 22:37 #14
Helt ok, ville bare følge op på problemet, hvis i var kommet videre.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
28. maj 2009 - 19:05 #15
Har lidt problemer med at finde driver V/ 5.23 kan du evt. ligge et link.
Avatar billede justrace Novice
28. maj 2009 - 21:26 #16
Hvem er producenten?
Avatar billede justrace Novice
28. maj 2009 - 21:33 #17
... og er det 2 stk. 4870 eller 4870x2.
Avatar billede cdzbnn Nybegynder
08. juni 2009 - 09:17 #18
Det var 2 stk. 4870, forsøget var jo netop at sætte de to kort i SLI, eller Crossfire, som det vist hedder med ATI.

Men! Min ven fik mere eller mindre løst mysteriet. Der var på motherboardet en strømsparefunktion der slog strømmen fra den 2. PCI port, så kortet ikke blev detekteret ordentligt. Han fik afinstalleret driveren til motherboardet, og Crossfire funktionen dukkede op i Catalyst Control Panel.

Det kørte så ikke særligt godt, og selvom der var en minimal forbedring i 3DMark var det ikke besværet og udgifterne værd.

Men tak for din tid og hjælp, smid et svar, så får du lidt point for dit besvær :)
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2009 - 09:25 #19
Har selv kørt med 2 x 4850, men det kørte nu ret godt. Løb bare ind i at med en nyere driver, kunne det ene kort ikke ikke køre CrossFireX, da bios på kortet ikke kunne opgraderes. :( Købte et enkelt 4890 i stedet, og det sprsker r.. . :)

Fandens til sparetid. *GG* Men godt det "blev løst" så man kan koncentrere sig om at bruge dyret. :)