Avatar billede ahrules Nybegynder
10. maj 2009 - 10:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Deling af harddisk?

Hej!
Jeg skal have delt min harddisk, fordi jeg skal have en partition med XP på. Jeg har gjort det før uden problemer men nu driller det.
Jeg har fået lavet noget fri plads, eller unallocated som det hedder i Computer Management vinduet i windows. Når jeg så formaterer den til NTFS som jeg har gjort før, kommer der en grøn kant rundt om partitionen, altså "extended partition" og der står "Logical Drive" der hvor der burd stå "Primary Partition" i parentes. Mit spørgsmål er så hvordan jeg får det lavet til en Primary Partition i stedet for Extended Partition, sådan at jeg kan installere XP derpå?

Jeg håber der er nogle experter her inde der kan hjælpe mig ;)

På forhånd tak

mvh andreas
Avatar billede drenriza Nybegynder
10. maj 2009 - 12:09 #1
Du kan sagtens installere windows på en extended partition.

Når man starter med at partitionere så laver man en

Pri partition (primary partition) hvor man ligger sit OS på, men derefter kan man jo sagtens ligge et andet OS på en ext partition. Eller linux for den sags skyld.

Når jeg partitionere bruger jeg selv Gdisk/Partition magic via en boot disk. Finder meget bedre resultater på den måde. Og jeg laver alle partitioner jeg tror jeg kan komme til at bruge 1 gang, når jeg installere min harddisk som er tom. Ellers roder jeg ikke med at partitionere fordi så opstår der formentlig fejl. Af en eller anden art.
Avatar billede ahrules Nybegynder
10. maj 2009 - 12:40 #2
okay tak.
Men nu her hvor jeg sætter min XP cd og trykker på install, så siger den at den ikke kan fordi den nuværende version er nyere. Er det nødvendigt at boote fra cden for at installere på en partition?
eller hvordan gør jeg?

På forhånd tak

mvh Andreas
Avatar billede ahrules Nybegynder
10. maj 2009 - 13:05 #3
Nu har jeg prøvet at boote fra min XP cd men den siger at der ikke er nogle harddiske på min computer. Mine patitioner ser således ud http://peecee.dk/upload/view/169471 , Jeg kan ikke se problemet er der nogle der kan?

På forhånd tak
Avatar billede ahrules Nybegynder
10. maj 2009 - 16:02 #4
Et andet spørgsmål jeg har er, om det er muligt at ligge partitionerne sammen igen efter de er blevet splittet?
evt. med nogle af de programmer der er blevet nævnt.

På forhånd tak

mvh Andreas
Avatar billede drenriza Nybegynder
10. maj 2009 - 16:17 #5
Jeg kan godt se et problem. Du har 2 Primary Partitioner, det skal sættes op så det evt. ser således ud

Primary (dos)
Extended (Primært operativsystem)
Extended (Sekundært operativsystem)
Extended (Data)

Du kan bruge
Gdisk Eller Partition magic, og ja det er muligt at ligge partitioner sammen igen efter at man har splittet dem. Men hvis det er gået galt fra start så ville jeg personligt starte forfra og gøre det "rigtigt"
Avatar billede ahrules Nybegynder
10. maj 2009 - 18:56 #6
Ja det kan du have ret i.
Det der Patition Magic, er det Norton der laver det? For har ikke kunne finde andet, og jeg er ikke vild med Norton :P

Hvis du kan smide nogle links ville det være fedt! Men jeg kigger lige engang til.

Tak indtil videre.
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. maj 2009 - 09:24 #7
http://soft.softoogle.com/ap/hiren-s-bootcd-get-6916.shtml

Her ligger alt hvad jeg kan forestille mig du kommer til at bruge.

Gdisk/partition magic samt meget meget mere.
Avatar billede ahrules Nybegynder
11. maj 2009 - 20:04 #8
Mange tak:)

Hvordan virker sådan en cd helt præcist?
Altså sletter den mine ting eller bruges den kun til at dele partitioner eller hvordan?

mvh Andreas
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 09:29 #9
Du downloader ISO filen, og brænder den ud på en cd. kom den i maskinen og genstart. vælg boot fra cd og så kommer alle cd,ens programmer op på skærmen. Derfra vælger du så hvad du ville bruge.
Avatar billede ahrules Nybegynder
12. maj 2009 - 12:46 #10
Okay tak :)