Avatar billede straszek Praktikant
08. maj 2009 - 16:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

advanceret group by

Davs,

jeg skal lave et udtræk fra en table der skal gruppere efter feltet "model". Feltet model kan indeholde data der ser ud som f.x "RO21-338", "RO21-138".

Det jeg gerne vil er at der skal grupperes efter poster hvor først del føre "-" er ens, i dette tilfælde "R021"

Kan det lade sig gøre, eller skal det gøres i efterbehandlingen i php?

Søren
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2009 - 16:54 #1
maaske:

SELECT LEFT(model, CHARINDEX('-', model)),... FROM ... GROUP BY LEFT(model, CHARINDEX('-', model))
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2009 - 16:56 #2
Ups - det var MySQL ikke SQLServer, saa:

SELECT LEFT(model, LOCATE('-', model)),... FROM ... GROUP BY LEFT(model, LOCATE('-', model))
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2009 - 04:29 #3
OK ?