Avatar billede larskoch Nybegynder
04. maj 2009 - 07:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Åbn/lukke makro

Skal bruge en access-database der åbner op, importere et antal navngivne områder fra excel og derefter skal access lukke ned igen. Er dette muligt at lave ??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. maj 2009 - 07:53 #1
Hvis det 'bare' er et hurtigt svar på dit spørgsmål, så er det - ja det er muligt.

Det gøres altsammen i en makro du kalder Autoexec som access automatisk udfører ved start af en db.
Importen af dine tal er en opgave for VBA.
Avatar billede mugs Novice
04. maj 2009 - 09:12 #2
Korrekt hvad hugopedersen skriver, at det er muligt.

Jeg er dog ikke helt enig m.h.t. at importen er en opgave for VBA. Man kan sagtens programmere en sådan handlig (eller flere) i en makro afsluttende med, at db lukkes ned.

Jeg vil dog foretrække at lave det i VBA, men det er en helt anden historie.
Avatar billede larskoch Nybegynder
04. maj 2009 - 09:42 #3
Hej!
Problemet er, at jeg har 25 excel-ark som jeg tidl. har konsolideret sammen i et nyt excelark "samler" (hvert ark har deres eget navngivne område eks.  xx_01, xx_02 o.s.v. - indeholder samme antal kolonner m.v.) - p.g.a. antal linier i "samleren" kan excel 2003 ikke længere håndtere dette.
Så tænket jeg, om man kunne lave en åbne/lukke makro der importerede disse ark/navngivne områder i Access... gerne med startende med en tom database hver gang.
Er der nogen der har et eksempel jeg evt. kan arbejde videre med ?
Avatar billede mugs Novice
04. maj 2009 - 09:57 #4
Når Exscel ikke længere kan håndtere rækkerne forstår jeg det sådan, at du helt vil droppe Excel og lave en Access-db.

Så er det vel ikke så meget spørgsmålet om letheden i at få data ind i Access, men bare at få data over og arvejde videre derfra.

"gerne med startende med en tom database hver gang"
Det tvivler jeg meget på kan lade sig gøre fra Access, i hvert fald bliver det et krævende programmeringsarbejde. Der er "ikke noget i Access", der automatisk kan få db til at starte. D.v.s. at du skal have din Access kørende for at åbne en anden db. Der er naturligvis windows Scheduler der kan starte en db, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre, at starte en ny tom db hver gang.
Avatar billede larskoch Nybegynder
04. maj 2009 - 10:09 #5
Hej!
Vil fortsat brug Excel til visning og beregning af data m.v. Jeg skal bare bruge en "database" der kan samle oplysningerne fra de 25 ark....
Har du/i eks. på åbn/luk makro hvor man kan køre handlingen importer et antal navngivne områder og kan jeg evt. få tilsendt et eks.?
Avatar billede mugs Novice
04. maj 2009 - 10:28 #6
Jeg kna snildt sende dig et eksempel. Blot læg din e-mail.
Avatar billede larskoch Nybegynder
04. maj 2009 - 10:39 #7
lk-snabela-kr-dot-dk
Avatar billede larskoch Nybegynder
04. maj 2009 - 10:55 #8
lk@kr.dk
Avatar billede mugs Novice
04. maj 2009 - 11:13 #9
Sendt.
Avatar billede mugs Novice
05. maj 2009 - 13:03 #10
Tak for point.

Bare af ren nysgerrighed, hvad endte det med? Og i hvilken forbindelse kunne du bruge db8?
Avatar billede larskoch Nybegynder
05. maj 2009 - 13:13 #11
Ja-og mange tak for hjælpen...

Arbejder videre på åbn/lukke makroen og det virker efter hensigten...
Db8 modellen tænker jeg at bruge til diverse analyser/beregninger af et udsnit af data - især når data har en størrelse hvor excel (2003) ikke længere rækker....