Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. april 2009 - 18:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

accessbase - lave referencefelt

Jeg har en access base med et datofelt(Dfra).
der bliver der jævnligt opdateret datoer via en webskabelon og en insert sætning.
Nu vil jeg gerne lave et extra felt i databasen (Ufra)ugenr, - således at når det opdateres en dato i Dfra vil der automatisk stå ugenr i felt Ufra.
Kan man det og hvordan?
I excel kan man med en funktion hvis der står en dato i A1(01-01 2009)i B1 skrive uge.nr(A1) - det er det jeg vil lave i access
Avatar billede mugs Novice
20. april 2009 - 18:39 #1
Jeg mener, at du i en forespørgsel kan benytte funktionen DatePart. Jeg har ikke Access på denne maskine, så jeg kan ikke checke det. Men prøv at sætte markøren i en ny tom kolonne og skriv:

Udtryk1:DatePart("uu";Dfra)

og se hvad der sker. Du skal muligvis ændre "uu" til noget andet, måske "w" hvis dun har engelsk version.

Prøv også querybuilderen og tryk på tryllestaven på menulinien og søg i indbyggede funktioner, der ligger den.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. april 2009 - 19:05 #2
Udtryk1:DatePart("ww";Dfra,vbmonday,vbFirstfourDays)skal den hedde ifølge HJÆLP, men den virker ikke jeg får noget med den indtastede værdi svare ikke til datatypen dato og klokkeslet
Avatar billede mugs Novice
20. april 2009 - 19:25 #3
Hvilken felttype er Dfra?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. april 2009 - 20:13 #4
dato og klokkeslet
Avatar billede knaas Nybegynder
20. april 2009 - 20:18 #5
Prøv i et tomt felt i din forespørgsel at indsætte:
Format([Dfra],"ww") AS Ufra
Avatar billede mugs Novice
20. april 2009 - 20:20 #6
Prøv at nøjes med dette:

Udtryk1:DatePart("ww";Dfra)
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. april 2009 - 20:40 #7
både knaas og mugs jeg får at datatyperne svarer ikke til dato og klokkeslet - det felt jeg sætter funktionen ind i - hvad skal den være - tekst - tal dato klokkeslet? intet af det virker
Avatar billede knaas Nybegynder
20. april 2009 - 20:52 #8
Dfra skal i tabellen være dato og klokkeslet.
Avatar billede mugs Novice
20. april 2009 - 20:55 #9
I en forespørgsel kan du ikke bedstemme felttypen. Du har et felt (Dfra) der er af typen dato. Det skal det være, da DatePart funktionen kun beregner med felter af denne type.

Du skal blot sætte markøren i en ny tom kolonne i din forespørgsel og indtaste funktionen. Brug evt. querybuilderen som tidligere nævnt.
Avatar billede mugs Novice
20. april 2009 - 20:57 #10
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. april 2009 - 07:19 #11
Hvis du har et felt der hedder Dfra som er datotype, så skal Udtryk1:DatePart("ww";[Dfra]) virke hvis du skriver det i queryeditoren.
Hvis ikke så er der noget andet galt.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
27. maj 2009 - 07:33 #12
jeg har opgivet og lukker