Avatar billede LS-Falster Juniormester
17. april 2009 - 20:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ændre sorteringsindstillinger i formular

Hej

Jeg er ved at opbygge min første database, og er efter en større kamp næsten færdig. Meeen......

Jeg har oprettet en tabel med 2 kolonner. Første kolonne er en autonummerering(primær nøgle) og anden kolonne indeholder de egentlige data.

Når jeg laver en formular og skal vælge data fra tabellen fra en liste, er sorteringen et stort rod. Jeg har ellers sorteret data efter kolonne 2 i tabellen og derefter gemt, men tilsyneladende sorteres data efter den primære nøgle. Hvordan ændrer jeg det??

Da det er min første database, så er det nødvendigt med en meget pædagogisk forklaring, hvis jeg skal kunne fatte det.

:-) Lars
Avatar billede mugs Novice
17. april 2009 - 20:18 #1
I din formular stiller du markøren i det felt du vil sortere efter. Derefter går du op på menulinien og finder ikonet for sortering. Der er 2 ikoner.

a-å for stigende sortering
å-a for faldende sortering.

Du kan også lave en forespørgsel, sortere denne og lad formularen få data fra forespørgslen.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
17. april 2009 - 20:37 #2
Det har jeg prøvet, men det virker ikke.

Meget forenklet ser min tabel således ud:

1 -  Mødeledelse
2 -  Postfordeling
3 -  Økonomistyring
4 -  Arkivering

Når jeg så laver en formular, er det meningen, at man kan vælge fra listen (dvs. kolonne 2). Det fungerer også ok, bortset fra, at jeg meget gerne vil have sorteret på 2. kolonne. Jeg har mere end 200 poster, og det er uoverskueligt, at sorteringen ikke er alfabetisk.
Avatar billede mugs Novice
17. april 2009 - 20:44 #3
Hvilken version bruger du? Jeg har ikke 2007 (og slet ikke Access på denne maskine), men det SKAL være muligt.

Og hvad er det du har prøvet? At sortere formularen eller en forespørgsel?
Avatar billede LS-Falster Juniormester
17. april 2009 - 20:50 #4
Det er Access 2003, og jeg prøver at sortere formularen.
Avatar billede mugs Novice
17. april 2009 - 21:03 #5
OK - Så skal det også kunne lade sig gøre at sortere den efter et felt. Du gør:

- Sæt markøren i det felt du vil sortere efter.
- Find ikonet for sortering på menulinien og tryk på ikonet.

Så skal formularen blive sorteret. Hvis ikke har du muligvis givet felterne en egenskab så de er låste. Prøv at lave en autoformular ved i database vinduet at markere din tabel / forespørgsel og find ikonet for Autorapport / Autoformular på menulinien og vælg Autoformular. Prøv om du kan sortere denne efter et tilfældigt felt.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
17. april 2009 - 21:37 #6
Der er sikkert noget helt galt med min database. Når jeg laver en autoformular, så bliver det godt nok sorteret anderledes. Til gengæld kan jeg kun se den primære nøgle. Der hvor alle dataene skulle stå, er der bare et blankt felt. Jeg er så småt ved at opgive. Havde håbet, at det var en enkelt indstilling. Men tak alligevel.
Avatar billede mugs Novice
17. april 2009 - 21:53 #7
Du skal ikke opgive så let.

Prøv at lave en forespørgsel med alle relevante felter. Kontroller at du kan rette i posterne og sortere dem. Derefter en autoformular som nedarver forespørgslens egenskaber. Så kan du foretage dig de samme ting som i forespørgslen.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
18. april 2009 - 09:49 #8
Så fik jeg løst problemet. Jeg endte med at lave endnu en tabel, som hentede oplysninger fra den første tabels datakolonne. Det var vist mere held end forstand, men en god nats søvn kan gøre underværker. Så tak for hjælpen.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
18. april 2009 - 09:51 #9
Hvordan får du dine points, Mugs? Er det dig, som skal sende et svar??? Jeg har heller ikke prøvet at lave indlæg før, men du skal ikke snydes for dine gode råd.
Avatar billede mugs Novice
18. april 2009 - 10:26 #10
Jeg har sendt et svar. Du skal vist nok markere mit brugernavn og trykke på accepter.

Acess er jo en relationsdatabase der fungerer på den måde, at du har en række tabeller der fungerer som dit "lager" af data. Disse tabeller skal indeholde data der er i "familie" med hinanden.

Hvis du f.eks. skal taste mange adresser ind, er det en fordel at lave en tabel med postnr som primær nøgle (PK) og tilhørende felter med bynavne. I den tabel du indtaster i, laver du endnu et postnummerfelt med en een til mange relation til PK i den anden tabel.

Nu laver du en forespørgsel og henter begge tabeller ind. Fra postnummertabellen bruger du bynavnet og fra den anden bynavnet. Og voila, så fungereer det.