Avatar billede coldray Nybegynder
16. april 2009 - 13:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med lyd på EP43-S3L bundkort.

Hej eksperter!

Jeg har for nylig erhvervet mig en ny computer. Jeg står dog i den sørgelige situation at jeg ikke kan få lyden til at virke på bundkortet. Bundkortet er et GIGABYTE EP43-S3L kort.

Jeg har installeret de drivers jeg kunne finde på GIGABYTEs hjemmeside (motherboard_driver_audio_realtek_azalia.zip) og i enhedshånteringen fremstår det som værende installeret.

Enheder til lyd, video og spil:
ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01.

Alligevel siger Vista at der ikke er installeret nogle lydoutputenhed.

Hvad kan problemet være? Jeg har søgt lidt på google uden held, og prøvet at geninstallere driverne.
Avatar billede coldray Nybegynder
16. april 2009 - 14:34 #1
Update: Jeg prøvede at fjerne enheden "ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01." og installere den igen. Nu blev den installeret som "Enheden High Definition Audio". Det bliver mere og mere klart for mig at det er grafikkortets "lydudgang" der er tale om, og ikke selve onboard lyden.

Jeg har opdateret bios og installeret chipset drivers.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2009 - 14:42 #2
Er der mon 2 udgange på det lydkort?
Altså front OG bag?
Tjek i BIOS eller jumper på bundkort hvad den står til at bruge af udgang.
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 14:46 #3
ATI Function Driver for High Definition Audio er ikke driveren til dit lydkort på bundkortet, denne enhed blir installeret sammen med dit grafikkort...

Er der ikke andre enheder under "Enheder til lyd, video og spil"?

Eller nogen ukendte enheder med et gult spørgsmålstegn?
Avatar billede coldray Nybegynder
16. april 2009 - 15:16 #4
@john_stigers
Nu har jeg været på jagt i BIOS og efter jumpers på bundkortet. I bios er der en indstilling hvor man kan vælge mellem "Auto" eller "Disabled" ved Azalia Audio.

Ja, der er både en udgang bagtil og foran. Jeg har kigget manualen igennem, og kontrolleret bundkortet, men der er ikke umiddelbart nogle jumpers at finde. Jeg har taget F_AUDIO ud fra bundkortet nu for måske at reducere mængden af mulige fejl.

@CCodam
Ja det var også det jeg var kommet frem til. Der er ikke nogle ikoner under enhedshåndtering som der er problemer med, og "Enheden High Definition Audio" er den eneste der optræder under "Enheder til lyd, video og spil".
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 15:42 #5
1. Gå ind i Enhedshåndteringen og Disable ATI Function Driver for High Definition Audio

2. Afinstaller "ATI High Def Audio Software

3. Afinstaller alle dine ATI drivere for grafikkortet

4. Geninstaller ATI driverne, men vælg "Custom Install" og vælg at installere alt ATI software, pånær High Def softwaren

Håber det hjælper dig :)
Avatar billede coldray Nybegynder
16. april 2009 - 17:27 #6
Puh ha, synes godt nok jeg har brugt meget tid på det her nu, men har ikke givet op. Så, nu har jeg fulgt dine råd. Det var mere besværligt end først antaget fordi at Vista blev ved med at finde HdAudio.sys rundt omkring, men nu er det history.

Nu har jeg fået installeret mine display drivers igen, og gjorde som du sagde mht. custom install. Nu har jeg et gult udråbstegn med følgende; "Lydenhed på High Definition Audio-Bus", men intet andet.

Jeg har lige så lige installeret driverne til Azalia-lydkomponentet på bundkortet fra min motherboard CD-Rom men stadig uden held.

Har du/I nogle gode idéer?
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 17:42 #7
Hvad hvis du prøver at gå ind i kontrolpanelet og trykker på Tilføj Hardware
Markere at du vil installere hardware du manuelt vælger og trykker Næste
Vælg Enheder til lyd, video og spil og trykker Næste
Vælger at du har diskette, og så browser ned til lydkortets drivernes .inf filer
Og ja så installere det den vej igennem?
Avatar billede coldray Nybegynder
16. april 2009 - 18:15 #8
Nu har jeg forsøgt at installere driverne manuelt.

Min enhedshåntering ser derfor således ud:

http://www.coldray.dk/enhed.jpg

Den melder ud at enheden ikke kan starte, altså der måske er de forkerte drivere eller at det rent faktisk er slået fra.

Jeg hopper lige forbi BIOS en sidste gang. Jeg er selv ved at være løbet tør for idéer. :(
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 18:34 #9
#8 Jeg er også ved at være tom :P

Det kan dog være en reinstallation ville virke, hvor du huskede kun at installere drivere for grafikkort og ikke lyd :P

Men du kan da lige prøve dette først:

1. Åben Kommandopromten
2. Skriv set devmgr_show_nonpresent_devices=1
4. Gå ind i Enhedshåndtering -> Vis -> Vis skjulte enheder
5. Fjern alle de grå enheder under "Enheder til lyd, video og spil"

Dette er gamle drivere der stadig ligger på lur :P og det kan være at disse spiller en rolle, for at holde dit onboard lydkort nede og deaktiveret?
Avatar billede coldray Nybegynder
17. april 2009 - 18:50 #10
Jeg havde forsøgt mig med devmgr_show_nonpresent_devices=1 allerede inden jeg postede herinde, men der kom desværre ikke mere frem. Det er jo også nærmest en helt frisk installation af vista jeg har :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 23:32 #11
#10 Hvis det næsten er en helt frisk installation, så vil jeg råde dig som jeg skrive i #9 at geninstallere vista, installere lyddriveren først, og teste om lydkort forekommer der, inden du installere noget som helst ATI software...

Jeg ved ikke er sjovt at formatere, og dette jo nærmest er en fallit erklæring, men må efterhånden være det rette valg :/
Avatar billede coldray Nybegynder
18. april 2009 - 12:39 #12
Sådan.

Så har jeg formateret vista. Det første jeg gjorde var at installere medfølgende chipset drivere, og derefter installere driverne til lydkortet. Vista fandt allerede "Enheden High Definition Audio" inden jeg installerede noget som helst.

Jeg havde gjort mig nogle forbehold, ved at låne et andet grafikkort, så at det ikke skulle påvirke noget. Jeg var ved at kaste håndklædet i ringen, da jeg stadig ikke havde noget lyd, så jeg pillede grafikkortet ud, og satte mig eget i igen. Til min store forbavselse installerede Windows lige pludselig Realtek lydkortet, og lyden virkede. Glæden var kortvarig, fordi ved næste reboot var alt tilbage ved det gamle igen (og jeg har ikke installeret de HDMI-drivers til ATI kortet (lavede en custom install).

Det er godt nok mystisk det her..... men jeg ved dog at lyden kan fungere.
Avatar billede CCodam Nybegynder
18. april 2009 - 15:32 #13
#12 suk :S nogen gange kan Vista være en bitch, når den selv begynder at vælge hvilke drivere og enheder der skal være installeret...

Har dog ikke flere ideer :/
Avatar billede coldray Nybegynder
07. august 2011 - 16:18 #14
lukker og slukker
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2011 - 16:32 #15
Og løsningen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2011 - 16:32 #16
Avatar billede coldray Nybegynder
07. august 2011 - 16:45 #17
Ja for 5-6 år siden var det ikke ligeså overskueligt at se hvilke spørgsmål der var åbne plus jeg aldrig brugte den e-mail adresse om er tilknyttet kontoen.. nu logger man ind med e-mail, og man kan se hvilke spørgsmål som stadig ligger og svæver.. :)

Jeg fandt aldrig en løsning i Vista.