Avatar billede scarface335 Nybegynder
31. marts 2009 - 13:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQL Slette i flere tabeller med en statement

Hej.

Jeg har to tabeller. Table 1 Person indeholder felt cpr. Tabel 2 Film indeholder felt Cprnr.

Jeg skal nu slette alle poster hvor cpr = 1234567890

Kan man lave en SQLSTatement der sletter alle poster i person hvor cpr = 1234567890 og i Film hvor cprnr = 1234567890 ?,
jeg sprøger da jeg ønsker at begrænse antallet af foresprøgsler til SQL serveren.

Med Venlig Hilsen

Jes
Avatar billede aaberg Nybegynder
31. marts 2009 - 14:05 #1
using (SqlConnection connection = new SqlConnection("connectionstring"))
{
  using (SqlCommand command = connection.CreateCommand())
  {
    command.CommandText = "delete from Person where cpr = @cpr; delete from Film where cprnr=@cpr";
    command.Parameters.AddWithValue("@cpr", cprVariable);

    connection.Open();
    command.ExecuteNonQuery();
    connection.Close();
  }

Men det bedste ville være, at sætte cascade delete på databasen, hvis tabellerne har en foreign key relation.
Avatar billede scarface335 Nybegynder
31. marts 2009 - 14:21 #2
Hvor opsætter man delete actions, kender til foreign keys men ikke deleteactions, jeg bruger SQL 2005
Avatar billede scarface335 Nybegynder
31. marts 2009 - 14:24 #3
Har fundet ud af det, smid et svar så får du point :-) og tak for hjælpen
Avatar billede aaberg Nybegynder
31. marts 2009 - 15:31 #4
Ingen problem :-)