Avatar billede Holm1972 Nybegynder
29. marts 2009 - 23:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Uvedkommende overvågning

Hvis min com bliver overvåget at uvedkommende, feks en myndighed, er det da muligt at afslører overvågningen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. marts 2009 - 23:07 #1
Ja og nej, det kommer helt an på hvad du selv har gjort på forhånd før overvågningen blev iværksat, og hvordan det er gjort.

Hvis du er en almindelig privatperson, eller et firma som firmaer er flest, og dem der overvåger dig er professionelle, har du ikke en chance. Der er så mange teknikker som Covert Channels og Rootkits der giver mulighed for at skjule sig at langt de fleste ikke har en chance.

NSA der er den højeste sikkerheds organisation havde for nyligt en skaldale hvor de fandt ud af at de i mindst 9 måneder havde haft en covert channel kørende ud af deres netværk. Hvis de ikke kan kan du heller ikke.

Er der tale om almindelige amartøre, så er det let at opdage
Avatar billede Holm1972 Nybegynder
29. marts 2009 - 23:14 #2
Hvis de hjemlige myndigheder evt ønskede at aflytte min Skype samtaler og skrevne kommunikation, så ville det med andre ord, ikke være det fjerneste problem, at gøre det?
Avatar billede challenge Praktikant
29. marts 2009 - 23:17 #3
Hvis du (som det lyder til at du har) har gang i lyssky aktiviteter med kinesiske spioner, skal du nok ikke reklamere med det...
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2009 - 23:21 #4
Myndighederne må ikke uden dommerkendelse, overvåge din computer.
D.v.s. hacke den. Men vi har jo fået en "Stasilov" som tillader
myndighederne overvåge alle dine internet besøg, og på den måde
spionere mod dig. Det kan du ikke gøre noget ved desværre.
Avatar billede Holm1972 Nybegynder
29. marts 2009 - 23:22 #5
Ha Ha - det er ikke lige præcis sådan det hænger sammen.... Jeg importerer solcelle lamper til haven, altså alt andet end lyssky - i ordets bogstaveligst forstand. Jeg undrer mig blot over at min skype er begyndt at opfører sig besynderligt. Det sammenholdt med de artikler der har været de seneste dage om Kinesisk overvågning, har blot vakt min nysgerrighed. Hvis jeg havde noget at skjule, er jeg klar over at det næppe er stedet at spørge til råds ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. marts 2009 - 23:39 #6
Alt den trafik der bevæger sig rundt på nettet kan sniffes med mindre du gør noget aktivt for at krypterer den. Den slags overvågning behøver man ikke en gang have fat i din computer for at lave.

Der er dog ingen tvivl om at skal man overvåge alt, er det det bedste at have fat i pc'en f.eks med en key logger samt dump af alt data og kommunikation. Dette kan sagtens skjules så det er ganske vandskeligt at finde. Hvis du så også har en covert channel kørende så kan alt data hentes ud uden at du kan se det.

Jeg vil dog tvivle på at det er sket i dit tilfælde, der er måske snarre tale om en slags virus eller hijacking, phishing efter bankoplysninger eller den slags
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2009 - 23:41 #7
Du har jo det samme spørgsmål kørende her:http://www.eksperten.dk/spm/870051
Avatar billede Holm1972 Nybegynder
29. marts 2009 - 23:47 #8
Jeg troede jeg havde afmeldt det første spørgsmål - bær over med mig, jeg er ny og noget nær teknologisk analfabet...
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2009 - 23:52 #9
OK!