Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. marts 2009 - 13:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætninge af 5 PCer i netværk med server.

Jeg har brug for en guide til opsætning af et lille netværk. Herunder hvilken serversoftware, der kan klare jobbet.

Serveren skal primært bruges som firewall, printserver, billed-/dokumentserver og backup for de 5-6 tilsluttede computere.

Link til allerede eksisterende guides modtages gerne.
Avatar billede tniels Nybegynder
26. marts 2009 - 14:04 #1
Har du overvejet en NAS i stedet for?
Det kør jeg selv med - det fungerer super godt.

Hvis du har en god router/firewall og en NAS kan du dække alle overstående behov.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. marts 2009 - 14:09 #2
Har du en ca idé om prisen på en NAS?
Avatar billede tniels Nybegynder
26. marts 2009 - 14:33 #3
De fået i mange prisklasser. Fra omkring 500 til flere hundre tusinde. Du kan se nogle forskellige her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Sort=&Parent=50&Soegeord=nas&chkSoegSaetning=&searchArea=products

Jeg bruger selv en NETGEAR ReadyNAS Duo RND2000. Den koster lidt under 2000 kr, men så skal du også købe en eller to harddiske til at sætte i.
Du kan også købe en version, hvor der allerede er en harddisk i. F.eks. NETGEAR ReadyNAS Duo RND2150 - der sidder er 500 GB disk i, og den koster også lige under 2000 kr.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
27. marts 2009 - 19:08 #4
Jeg siger tak for link. Sætter mig lige lidt ind i hvad det der NAS er for noget. Vender tilbage på mandag.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
31. marts 2009 - 18:08 #5
Kan en NAS også fungere som Firewall, så vi ikke behøver firewall på hver enkelt maskine? Det kunne jeg ikke lige finde noget om.

Hastigheden bliver vel afgjort af den generelle netværkhastighed?

Og lige til sidst: Kan du/I give nogle få klare fordelle og ulemper ved NAS i forhold til en server (alm. PC med microsoft server styresystem)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. april 2009 - 09:46 #6
Jeg lukker og slukker.