Avatar billede perav Nybegynder
26. marts 2009 - 10:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lidt problemer med mit netværk

Netværk bestående af 4 pcer (WORKGROUP)
3 stationære
1 bærbar
Mit problem opstod da jeg skiftede min gamle netgear router ud med en ny Linksys (WRT160N)
De 3 stationære er udstyret med 1 stk Vista + 2 stk XP (den ene XP er trådløs)
Den børbare er med Vista og trådløs.
De 2 stationære som er kablet (XP+Vista)kan se hinanden og dele filer.
Den trådløse stationære XP kan se de 2 stationære og har adgang til filer.
Den bærbare trådlæse Vista kan også se de 2 statonære og har adgang til filer.
Problemet er de 2 pcer som er trådløse, så jeg tror problemet ligger der (Trådløse).

De 2 trådløse kan god se hinanden men får ikke adgang til hinanden, dette gælder også for de 2 stationære de kan godt se de 2 trådløse men får ikke adgang til dem, mn de 2 trådløse kan både se de stationære men har ikke adgang til filer.

Opsætningen på den bærbare Vista er identisk med den stationære Vista (Netværk og delingcenter).

Opsætningen af den trådløse stationære XP er samme som den kablede stationære XP.

Kan det være noget i routeren som jeg skal konfig.

Er der en som kan gennemskue problemet vilj blive glad?
Avatar billede perav Nybegynder
26. marts 2009 - 10:58 #1
Jeg fik skrevet noget vrøvl i andet afsnit, der skulle stå sådan her:
De 2 trådløse kan god se hinanden men får ikke adgang til hinanden, dette gælder også for de 2 stationære de kan godt se de 2 trådløse men får ikke adgang til dem, men de 2 trådløse kan både se de stationære men har OGSÅ adgang til filer.
Avatar billede khawk2k Nybegynder
26. marts 2009 - 12:19 #2
prøv lige at se på de 2 trådløse om firewall er aktiveret på forbindelsen.
Jeg går ud fra at alle computerne tidligere var forbundet med kabel.
Avatar billede perav Nybegynder
26. marts 2009 - 12:36 #3
Ja det virker fint nu men så har jeg jo ikke nogen firewall på disse 2 maskiner, de er begge udstyret med 2 foskellige firewall (Windows firewall samt McAfee)
Avatar billede draco999 Nybegynder
26. marts 2009 - 12:43 #4
Har du testet onm de 2 Wireless virker med kabel evt. :D
Avatar billede perav Nybegynder
26. marts 2009 - 13:12 #5
Jeg har nu prøvet at slå McAfee Firewall fra på de 2 trådløse men har så slået Windows forewall til og det virker fint, så det er McAfee firewall som spærre adgangen, jeg ville nu helst kører med McAfee a jeg jo abb. på produktet
Avatar billede khawk2k Nybegynder
26. marts 2009 - 18:29 #6
Hvilken version af McAfee firewall er det? Så kan jeg prøve at finde en online manual for at få konfigureret den til dit netværk.
Avatar billede perav Nybegynder
26. marts 2009 - 22:43 #7
Produktet hedder McAfee VirusScan Plus
Den Personlige Firewall har et versionsnummer der hedder 2.8
Avatar billede khawk2k Nybegynder
27. marts 2009 - 05:31 #8
Der er 2 metoder. Enten kan du åbne for bestemte ip-adresser (computere)(1) eller også kan du åbne for fildelingen for alle computere(2) (anbefales ikke medmindre du er HELT sikker på at routeren blokerer for adgangen udefra).

(1)klippet fra side 106-107 i manualen:
Tilføje computerforbindelse, der er tillid til
Du kan tilføje en computerforbindelse, der er tillid til, og dens
tilhørende IP-adresse.
1 Klik på Internet & netværk i McAfee SecurityCenter-ruden,
og klik derefter på Konfigurer.
2 Klik på Avanceret under Firewall-beskyttelse er aktiveret i
ruden Konfiguration af Internet & netværk.
3 Klik på IP-adresser, der er tillid til/forbudte i ruden
Firewall.
4 Vælg IP-adresser, der er tillid til i ruden IP-adresser, der er
tillid til/forbudte, og klik derefter på Tilføj.
5 Under Tilføj regel for IP-adresse, der er tillid til skal du
gøre et af følgende:
􀂃 Vælg En enkelt IP-adresse, og indtast derefter IPadressen.
􀂃 Vælg IP-adresseområde, og indtast derefter de første og
sidste IP-adresser i felterne Fra IP-adresse og Til IPadresse.
Kapitel 20 Introduktion 107
6 Hvis en systemtjeneste bruger Deling af internetforbindelse,
kan du tilføje følgende IP-adresseområde: 192.168.0.1 til
7 Du kan også vælge Regel udløber om og derefter indtaste det
antal dage, reglen skal løbe.
8 Du kan også indtaste en beskrivelse af reglen.
9 Klik på OK.
10 Klik på Ja for at bekræfte i dialogboksen IP-adresser, der er
tillid til/forbudte.

(2)klippet fra side 101 i manualen:
Tillade adgang til en eksisterende systemtjenesteport
Du kan åbne en eksisterende port for at tillade ekstern adgang til
en netværkstjeneste på din computer.
Bemærk! En åben systemtjenesteport kan gøre computeren
sårbar over for internetsikkerhedstrusler. Derfor bør du kun åbne
en port, hvis det er nødvendigt.
1 Klik på Internet & netværk i McAfee SecurityCenter-ruden,
og klik derefter på Konfigurer.
2 Klik på Avanceret under Firewall-beskyttelse er aktiveret i
ruden Konfiguration af Internet & netværk.
3 Klik på Systemtjenester i ruden Firewall.
4 Vælg en systemtjeneste under Åbn systemtjenesteport for at
åbne dens port.
5 Klik på OK.

Windows-fildelingsporte (NETBIOS) 137-139
Avatar billede khawk2k Nybegynder
27. marts 2009 - 05:34 #9
en lille ekstra kommentar:
Ligegyldigt hvilken af metoderne du vælger er det vigtigt at du også har sørget for at dit trådløse netværk er sikkert gennem god kryptering (læs WPA/WPA2), da du i modsat fald tillader evt. indtrængere på dit trådløse netværk at få adgang til dine computere.
Avatar billede perav Nybegynder
27. marts 2009 - 09:28 #10
De 2 trådløse pcer er krypteret med WPA/WPA2.

Jeg har nu prøvet at konfig. McAfee Firewall på de 2 trådløse pcer efter det der står i manualen, jeg har både sat et range fra 192.168.1.1 - 192.168.1.255 (tillid til) og så har jeg også defineret hver enkel pc's IP (tilllid til)og nu fungerer hele netværket:-)

Tusind tak for hjælpen send et svar så giver jeg point
Avatar billede perav Nybegynder
27. marts 2009 - 09:41 #11
Hvorfor jeg ikke kunne få det til at virke skyldes at der i manualen stod et IP-range fra 192.168.0.1 - 192.168.0.255 men mit IP-range hedder 192.168.1.1 - 192.168.1.255
Avatar billede khawk2k Nybegynder
27. marts 2009 - 16:04 #12
glad for at kunne hjælpe