Avatar billede nicolailissau Nybegynder
18. marts 2009 - 21:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er det en god ide at gemme filer i MySQL?

Hey Eksperter..

Er det smart at gemme filer i MySQL frem for til webserveren? Filerne jeg skal uploade varierer i størrelse, men ligger oftest omkring 5-10 mb.

Hvad kan jeg forvente ang. hastighed på hjemmesiden?

Hvad er jeres erfaringer med dette? Hvad skal jeg være opmærksom på?

På forhånd tak,
Nicolai
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2009 - 21:58 #1
Generelt nej - hvad vil du opnå ved det?

Det vil tage kræfter på web/sql-server at trække dem ud igen, modsat hvis de lå som almindelig fil på serveren.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
18. marts 2009 - 22:03 #2
Jeg ville gerne opnå det at gøre det lidt simpelt for mig selv :) - og samtidigt smart!

Har du nogen ide om hvor meget hastigheden vil blive sænket, cirka?
Det er et studieweb jeg laver på min skole, og det giver bedre indtryk at tænke lidt anderledes.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
18. marts 2009 - 22:07 #3
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2009 - 22:16 #4
Nej, jeg kan ikke kvantificere forskellen.

Men hvis du prøver det for sjov, så gør du bare det, sålænge du har et godt svar til din lærer. Fx kan du jo prøve at måle forskellen.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
18. marts 2009 - 22:27 #5
hmm.. ja det kan jeg :) jeg prøver det af ihvertfald..

Vil du smide et svar? - du kan jo lige sågodt få dine point selvom du skriver jeg-samler-slet-ikke-paa-point-tak

Det var behjælpeligt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2009 - 22:33 #6
Men jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, accepter dit eget svar. Eller vent på flere kommentarer.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2009 - 23:50 #7
Man skal sammenligne 3 muligheder:
* lade web serveren serve filer på disk
* lade script serve filer på disk
* lade script hente filer fra database

Det første betyder minimal security på filerne, hvilket ikke er godt.

Det andet bør ikke være hurtigere end det tredie.

Og det tredie er nemmere at administrere (transactional integrity, backup o.s.v.).

Hvis filerne var 5-10 KB så ville jeg klart anbefale database over disk filer.

Med filer i 5-10 MB kan du bruge database hvis du har en god database server ellers vil du være være nødt til at bruge filer.

Og med 5-10 GB vil jeg klart sige filer.

Der er mange som tror at filer vil totalt dræbe en database.

Og jeg tror på at forsøg på at gemmer filer i en Access 95/Windows 95/Pentium 200 Mhz + 32 MB RAM + 2 GB disk virkeligt kunne dræbe databasen totalt.

Men der er sket lidt siden.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
19. marts 2009 - 22:54 #8
Hej Arne. Tak for et meget afklarende svar. Jeg vil sige det er sjældent det hænder at de løber op i 5-10 mb. Jeg uploader mest dokumenter faktisk.. Så jeg prøver mig med database vejen :)

Mange tak for svaret.

Vil du smide et svar?

Mvh Nicolai
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2009 - 00:17 #9
Nu kan dokumenter idag blive ret store - specielt hvis de indeholder billeder eller andet embedded.

Men det kan godt fungere.

Du har sikkert hørt om MOSS (engang kendt som SharePoint). Det gemmer alle dokumenter i en SQLServer database.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2009 - 00:19 #10
Oracle Content Management SDK (engang kendt som Oracle IFS) gemmer alt i en Oracle database.