Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 11:32 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Hjææææææælp... - det er helt galt

Hjælp - jeg har lige købt en high point ata 100 Raid controller og en ekstra Seagate Baracuda III disk. Jeg har så smidt controlleren i en IDE slot og sat begge diske til. Ved opstart lavede jeg mit RAID med CTRL+H og den fandt flot begge diske. Systemet bootede herligt fra cd\'en (W2K) og jeg trykkede F6 for at indlæse min driver, fik lavet partitioner og kopieret filer til win installation. Da systemet skulle genstarte bippede den og skrev \"BOOT BLOCK ERROR\" \"Indsæt systemdisk og tryk \"enter\" eller noget i den stil. jeg har proppet diverse systemdisketter, men den vil ikke tage i mod - derimod spørger den efter AWDFLASH.EXE. Min mbo er et DFI AK75-EC og jeg har prøvet at hente den nyeste BIOS, men den er ligeglad - den vil fortsat have en anden.

Med et par genstarter kan jeg få den til at boote rigtigt, men ved genstart spørger den atter om systemdisk. Af og til vil min skærm heller ikke starte auto, men jeg har en 300W strømforsyning - burde det ikke være nok..

Dette var en lang stil, men jeg er FUCKED (Sorry), jeg håber der er én der kan hjælpe (eller flere...???)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:36 #1
Prøv lige først med fdisk /mbr og se om det hjælper!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:36 #2
Din PSU er stor nok!
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 11:45 #3
fdisk??? - hvordan kan jeg frenprovokere en dos prompt??  -Hvad er PSU???
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 11:46 #4
Jeg ved godt hvad en fdisk er, men jeg danner jo faktisk partitioner i opsætningen
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:53 #5
Kommandoen fdisk skal laves fra en bootdiskette og den laver ikke om på dine partitioner, den gendanner din Master Boot Record.
PSU betyder Power Supply Unit!
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 11:54 #6
så jeg kan lave en bootdisk fra en hvilken som helst maskine ved at skrive fdisk /mbr??
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:54 #7
Rwettelse:
Kommandoen fdisk /mbr skal gøres med en bootsikette.
Når du har bootet med disketten i står du i dosprompten A:\\
og der skriver du fdisk /mbr
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 12:35 #8
bootdisketten kan jeg vel så lave fra en hvilken som helst pc, eller?? - og hvordan??
Avatar billede francke Nybegynder
05. juli 2001 - 12:38 #9
Hvor meget biibbede den?    http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 12:40 #10
Sagtens ellers kan du hente en her:

http://www.bootdisk.com/
Du skal lige sikre dig at fdisk ligger på disketten!
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 12:49 #11
ok - jeg prøver ovenstående i morgen eftermiddag; jeg er nemlig på arbejde nu.....

I hører nærmere...

Hvis der er andre der har ideér er i velkomne til at smide dem - TAK
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 12:55 #12
Francke: det kan jeg ikke huske, men jeg skal prøve at undersøge det - godt link...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 12:58 #13
Prøv lige at loade din bios igen, ved godt du har gjort det en gang!
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 13:00 #14
Retaxes - jeg har faktisk ikke loaded min BIOS, da den ikke vil acceptere den som systemdisk...??
Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 13:01 #15
Jeg mente selvfølgelig opdateret BIOS....

Avatar billede oster Nybegynder
05. juli 2001 - 13:53 #16
HOV - jeg husker lige hvad den også skrev efter BOOT block error - den skrev \"check sum error\"

jeg håber det kan bruges til flere gode indlæg..

I jagten på svar er pointene hævet med 20%
Avatar billede francke Nybegynder
05. juli 2001 - 17:47 #17
Har du prøvet at resette bios??
Avatar billede makse Nybegynder
05. juli 2001 - 17:56 #18
Har du overclocket din CPU? Sæt den til normal hastighed, hvis det er tilfældet.
Avatar billede msa1 Nybegynder
05. juli 2001 - 21:53 #19
Jeg har haft det samme problem fordi rammene ikke virkede. Du kan prøve at sætte nogle andre i og se om det hjælper.
Avatar billede jj2 Nybegynder
06. juli 2001 - 05:29 #20
>>oster

Har du forsøgt at opgradere bios?

1. -Evt med en fil som har den forkerte bios-ID?

2. -Fra en speciel dos-boot-diskette?

3. -Fra Windows fordi din bios tillader det?

MVH
jj2
Avatar billede bosco Nybegynder
06. juli 2001 - 11:22 #21
Når den skriver check sum error som oster siger, er det så ikke biosen der er fucked.
Jeg mener at have set de engang jeg opdaterede en bios og den gik i banjo under flashen

-Bosco
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 11:31 #22
bosco> Det er rigtigt at den laver en checksum under indlæsning af bios-filen og den skal helst ende med at vise en checksum uden fejl.
Kommer der en fejl under indlæsning må man ikke genstarte PC, man skal prøve at indlæse den indtil der ikke optræder fejl mere, eller også skal man have en ekstra diskette klar med en bios-fil der er iorden.
Derfor er det også vigtigt, at den diskette man bruger til lige netop dette job, skal være 100% iorden!
Avatar billede bosco Nybegynder
06. juli 2001 - 12:23 #23
det kan være et problem med disketter, det er fanme et pis medie. :o)

Men tak for det gode svar

-Bosco
Avatar billede oster Nybegynder
06. juli 2001 - 16:05 #24
tjaaaa - jeg er ved at hælde lidt til at det måske er bundkortet der er røget... jeg har sat diskene i hver for sig, og der opstår samme fejl, som med raided... jeg har opdateret BIOS med den seneste, men der var røde clusters under opdateringen. Den vil ikke tænde skærmen, efter jeg har genstartet... Jeg er ved at få fat i dem jeg har købt det af - det er kun et par måneder gammelt... I hører nærmere, når de gider tage deres telefon... Lyder det ikke som bundkortet på jer???
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 16:10 #25
Hvad mener du med røde clusters, er det når den henter bios over at du kan se et forløb?
Da jeg opdaterede minbios for nogle dage siden var der også nogle røde felter, men det var efter opdateringen og da checksummen var ok, så tillage jeg det ingen anden betydning end, at felterne ikke kunne være lige lange. biosfilen er hos mig 256Kb!
Avatar billede oster Nybegynder
09. juli 2001 - 09:34 #26
de røde felter kom mens den var i gang med bios\'en

Checksum er stadig ikke ok - den har fejlet tidligere, og jeg tror at raided, har givet det sidste skub... Jeg venter stadig på at forhandleren vender tilbage...
Avatar billede oster Nybegynder
13. juli 2001 - 13:08 #27
Tja - så fandt jeg løsningen... Bundkortet var defekt, og ligeledes alle andre bundkort af samme type som forretningen havde fået hjem, så nu har jeg fået et ASUS A7v133 i stedet med Onboard raid controller - herligt - Nogen der vil købe en RAID controller billigt???

Anyways jeg har besluttet at give Retaxes 30 point for hans entusiasme, selvom jeg selv har løst problemet på den hårde måde.. Tak alle sammen for hjælpen..
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 13:21 #28
Jamen, jamen, hva ska jeg sige? Rugbrød fra Koberg!

Takker for pointene og tillykke med det nye mobo, desværre bruger jeg ikke raid, min pengepung har været ude for et \"raid\" ;o)