Avatar billede japping Nybegynder
18. marts 2009 - 10:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvem har databasen åben ?

Access: 2007

Jeg har lavet en database som flere brugere anvender. En gang imellem har en bruger glemt at lukke databasen, hvilket medfører at andre ikke kan redigere, slette, indsætte i databasen.

Vi ønsker derfor at få information fra Access om, hvilken bruger/id der har databasen åben. Hvordan gør man det ?
Avatar billede jensen363 Forsker
18. marts 2009 - 10:28 #1
I filhåndtering/biblioteksstrukturen kan du aktivere "Owner" som vist filinformation, har kan du se hvem der aktuelt har reserveret filerne
Avatar billede japping Nybegynder
18. marts 2009 - 10:55 #2
Mener du filhåndteringen i stifinder eller er det et menupunkt i access ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
18. marts 2009 - 10:57 #3
De informationer ligger i filen der hedder xxxx.laccdb hvor xxxx er navnet på din database. Filen ligger samme sted som din database. Hvis du kører med en front/backend løsning er der 2 filer.

Den mest brugbare oplysning i filen er computernavnet. Du kan ikke se netværksbrugernavn.
Oplysningerne i filen kan f.eks. se sådan her ud.
HP-LAPTOP                      Admin

I de gamle versioner af Access kunne man bruge metoden beskrevet her til at hive noget ud af filen - http://support.microsoft.com/kb/198755/EN-US/
Jeg har dog ikke prøvet det på 2007
Avatar billede japping Nybegynder
18. marts 2009 - 13:22 #4
Vi har ikke en sådan fil, da vi ikke har noget bruger-interface til databasen. Vi taster direkte ind i databsen fra samme computer men med forskellige login.
Avatar billede fdata Forsker
18. marts 2009 - 19:03 #5
Læg et felt med indholdet
  =CurrentUser()
i hovedmenuen
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. marts 2009 - 10:56 #6
Hvis du mener at du ikke har en laccdb når du tilgår data i en Access 2007 db, så vil jeg påstå at der er noget galt.

Selv om du opretter en db med bare en tabel, så får du den fil med det samme du åbner denne tabel for at rette data.
Du kan godt åbne selve databasen uden at filen oprettes. Men så snart du vil begynde at ændre data, så oprettes filen.

Du skal altså have databasen åben før filen findes. Det er JET motorens måde at styre hvem der har data åben.

Det er samme fil der kan gøre at man har problemer med at åbne en db der har været brudt ned.
Avatar billede japping Nybegynder
20. oktober 2009 - 21:15 #7
Lukkes