Avatar billede Ninagc Nybegynder
15. marts 2009 - 09:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forældrekontrol i vista

Hej.

Jeg har brug for hjælp med min computer. Her den anden dag gendannede jeg min computer, da den begyndte at opfører sig mærkeligt. Den gendannede sig selv fint, nu har jeg bare det problem, at forældrekontrollen på computeren skal sættes til inden jeg kan komme på nettet igen. Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan slå denne funktion fra eller til, så indtil jeg finder den kan jeg ikke komme på nettet. Rimlig irriterende på en bærebar computer. Det skal lige nævnes at det er en dell xps jeg har, og den er under et år gammelt, og at jeg kører windows viste.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, med hvordan jeg får slået forældrekontrollen til eller fra igen.

Mvh.
Nina
Avatar billede Ninagc Nybegynder
15. marts 2009 - 09:26 #2
Tak for linkene. Det hjælper dog ikke, da det er unde administratoren det er slået fra (det er i hvertfald det computeren fortæller mig).
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2009 - 09:42 #3
Logger du ikke ind med/på en administratorkonto?
Hvis ikke, så har du IKKE rettighed til at ændre.

Men du kan bruge en Super-admin. konto, til at udføre dette og det er måske også nødvendigt pga. at den er gendannet.

Denne konto er IKKE til normalt brug på maskinen og det anbefales at der oprettes/ER mindst EN administartor konto på maskinen.

Brug denne og fjern den efterfølgende, når du har løst problemet.
Slå super-admin. konto til:
Gå i start
Alle programmer
Tilbehør
Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
skriv:  Net user administrator /active:yes
Tryk ok

Fra nu af kan superadministrator vælges fra login skærmen.
Accounten er uden password, så dette skal selvfølgeligt sættes.

For at fjern superadmin funktionen igen:
Gå i start
Alle programmer
Tilbehør
Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
skriv:  Net user administrator /active:no
Tryk ok
Avatar billede Ninagc Nybegynder
15. marts 2009 - 19:45 #4
Vil bare lige sige at min com kommer op med denne besked når den starter op:
"Tjenesten familiesikkerhed er deaktiveret. Bed administratoren af denne computer om ar aktivere den. Indtil det er sket, kan du ikke gå på nettet."
Skal jeg stadigvæk gøre det du skrev Haverslev? Eller er der en anden løsning?
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2009 - 20:13 #5
Det lyder ikke til at du har administrator rettighed.
For havde du det, så ville du kunne klikke på knappen Start, klikke på Kontrolpanel, klikke på Brugerkonti og derefter klikke på Konfigurer Forældrekontrol under Brugerkonti.
Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode så skal du indtaste adgangskoden

Det er muligt at du kan udfører det i fejlsikret tilstand
Tryk på F8 under opstart af pc for at komme i fejlsikret
Vælg administator og udfør forældrekontrollen og genstart pc`en, så den starter op i normal tilstand
(ps. skærmen/skrivebordet se lidt mærkelig ud i fejlsikeret - det er normalt og bliver OK ved normal start igen)

Men er der ikke oprettet en administratorkonto, som du kan udføre dette med, så kan du udfører det jeg skrev som  #3
Avatar billede Ninagc Nybegynder
15. marts 2009 - 20:43 #6
hej haverslev.
Undskyld jeg er så dum, men min com vil gerne gå ind i konfigurer forældrekontrol. Når jeg kommer der ind, står der at jeg er computeradministrater, men der står ikke noget om slå forældrekontrol til eller fra, men kun om at slå det til hos andre bruger (hvilket heller ikke virker). :(
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2009 - 20:55 #7
Det er IKKE på administator kontoen du skal udføre/lave en forældre kontrol på, MEN på de standard brugerkonti der er oprettet til f.eks hver enkelt barn/standardbruger der er på maskinen.
Du skal blot bruge administator kontoen til at udfører dette med - altså have rettighed til at gå ind på andre konti og sætte rettigheder/forældrekontrol.
Så tjek lige ALLE de standardbruger der er oprettet.
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2009 - 21:20 #8
Det er forresten muligt, at brugerstyring er slået fra.
Start -> Kontrolpanelet -> Brugerkonti -> Slå Brugerkontostyring til eller fra -> Fjern 'afhakningen' og tryk ok. Genstart pc'en.

Eller

tryk på windows tast + R. Skriv msconfig og tryk OK. Vælg fanebladet funktioner. Marker "Deaktiver brugerkontokontrol" og tryk start. Genstart pc'en.
Avatar billede Ninagc Nybegynder
16. marts 2009 - 09:14 #9
Mange tak for hjælpen. :)
Det virker nu.
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2009 - 12:54 #10
Selv Tak :)
Husk at acceptere svar og derved lukke spørgsmålet.

Du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)