Avatar billede soag Nybegynder
09. marts 2009 - 19:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Fra bærbar med VGA til TV uden VGA?

Hej

Jeg overvejer meget kraftigt at købe mig en MSI Wind, som desværre kun har en VGA-udgang. Jeg vil meget gerne have sat den til mit tv, som er en Phillips 32" fladskærm. TV'et har desværre kun scart-, s-video- og hdmi-indgange, så jeg ved ikke rigtig hvilke kabler jeg skal købe, eller om det overhovedt kan lade sig gøre?

Er der nogle, som kan hjælpe mig?
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 19:12 #1
det kan sagtens lade sig gøre. Det ærgelige er bare at du ikke kan udnytte din digitale indgang (hdmi) da outputtet fra computeren alligevel er analogt (vga). Så den bedste/billigeste løsning er at købe et vga->scart kabel:

http://www.avxperten.dk/videokabler/scart-vga-kabel/scart-til-vga-kabel-2-meter.asp
Avatar billede thov Forsker
09. marts 2009 - 23:46 #2
Det kabel duer ikke - det er et SCART -> VGA indgang ! Computeren har VGA udgang.
Det er nemlig ikke så simpelt, desværre :-(

Her er en VGA til HDMI konverter: http://www.startech.com/item/VGAHD2HDMI-VGA-HD-with-Audio-to-HDMI-Format-Converter.aspx
Avatar billede hearnz Nybegynder
10. marts 2009 - 09:47 #3
Du har ret thov. Jeg var lige lidt for hurtig på aftrækkeren.

Men hvis dit tv har composite indgang ville det her kabel nok være at foretrække:

http://www.avxperten.dk/videokabler/vga-til-rgb-kabel/vga-til-rgb-kabel-2-meter.asp
Avatar billede hearnz Nybegynder
10. marts 2009 - 10:02 #4
Thov's løsning er smart fordi du kan trække lyden med ind i adapteren og så kun skal trække et HDMI kabel fra kassen til tv.

Men det koster så også 220$ = 1200 kr ca :(

Alternativt skal du nappe det der composite kabel jeg foreslog hvis dit tv altså har indgang til det. Og så skal du også bruge et minijack->phonostik for at få lyden med over. det koster en brøkdel at vælge denne løsning.
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2009 - 13:55 #5
Det underlige er, at SCART forbindelsen har komponent (RGB) indgang, og at computerens VGA udgang, i bund og grund, også er RGB.
SCART pinout http://pinouts.ws/scart-pinout.html
Man skulle tro, at et simpelt kabel ville være nok, men det er det desværre ikke.

For den fingerfærdige, kan VGA laves om til composite (til gul phono-bøsning på TV, eller SCART). Det klares med 4 modstande og en transistor, eller en færdig æske til ca. 500kr.
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2009 - 14:01 #6
Færdigudgaven (VGA->SCART) koster 419.- http://www.elav.dk/product_info.php?products_id=95585
(Men HDTV er det vist ikke).
Avatar billede hearnz Nybegynder
10. marts 2009 - 16:20 #7
jeps jeg fandt også en plan over hvordan man selv laver sådan et stik, men gik ikke lige ud fra at manden her vil til at lodde selv. men ok hvem ved?

Kassen er nok det bedste bud so far...og nej HDTV er det bestemt ikke :P
Avatar billede soag Nybegynder
16. februar 2010 - 16:11 #8
luk
Avatar billede thov Forsker
17. februar 2010 - 01:10 #9
Dert kan faktiskt gøres for $30 (hvis den smutter igennem som 'bagatelgrænse').
http://sewelldirect.com/pc-to-tv.asp
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
01. marts 2010 - 09:32 #10
Hvorfor overveje HD-materiale på dit TV hvis det skal køre på en MSI Wind? Vil kraftigt anbefale IKKE at køre HD materiale på en netbook, medmindre den har ION chipset.
Alt mindre kan kun trække en gang DivX med tilfredsstillende resultat.
Hvis du køber en netbook med ION chipset, kan du endda være heldig at den også har HDMI udgang. Det er der i hvert fald på stationær-bundkortene. Og så kan du nøjes med et standard HDMI kabel til næsten ingen penge, fremfor at skulle bruge en adapter, flere forskellige kabler osv.

Når du så kigger efter netbook, så overvej også om 10" skærm er nok. Har snakket med MANGE som er nået frem til at 10" bare er for småt. Man kan også få 11, 12 og 13" netbooks. Men husk ION chipset.