Avatar billede swordcat Nybegynder
09. marts 2009 - 18:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bærbar til TV

Hej eksperter

Jeg har et lille problem, som jeg ikke kan løse. Jeg har idag prøvet at se en film på mit fjernsyn som var tilsluttet min bærbar. Jeg har ikke haft nogle problemer med at koble bærbar og TV "sammen". Problemet er for det første, at der ikke er lyd fra mit TV, når jeg eksempelvis afspiller en lydfil fra bærbaren. Lyden på bærbaren er der, men ikke fra fjernsynet. Det samme gør sig præcis gældende når jeg afspiller en DivX filformat. Filmen bliver altså ikke vist på TV'et. Alt andet fungere, bare ikke lyden og film-formatere.

Har brugt det "lille scart-kabel"...kan ikke huske hvad det hedder....
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 19:03 #1
et lille scartkabel :) lyder sødt.

Du må lige finde ud af hvad kablet hedder hvis jeg skal kunne hjælpe dig, for hvis det er et VGA (http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector)eller DVI (http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface) kabel er det helt normalt at der ikke er lyd, men hvis det er et HDMI (http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI) så skulle lyden gerne følge med. Mht til video er det nok fordi du skal slå noget til der hedder video overlay, men det kommer an på din hardware hvordan du enabler det, så du må lige skrive lidt om hvad du har.
Avatar billede swordcat Nybegynder
09. marts 2009 - 19:09 #2
Hej hearnz

Det er et VGA...ja undskyld. Jeg er ikke helt så teknisk, som så mange andre herinde.
Men forstår jeg dit indlæg korrekt. Hvis der er tale om VGA eller DVI, så er det ganske normalt at der ikke er lyd? Med hensyn til video overlay, hvad kunne du godt tænke dig at vide?
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 19:18 #3
Hehe det skal du ikke skamme dig over..det er bare os andre der er nogle nørder :P

Hvis det er VGA (Video Graphics Array) er der kun tale om overførsel af video, du er derfor nød til at trække et kabel fra lydudgangen på dit lydkort til fjernsynet hvis du vil have lyd med.

Forresten hvis din computer (hvis den er af nyere årgang) har HDMI udgang er den klart at foretrække, ikke nok med du får digitalt signal til tv, men du får også lyden med.
Hvis den ikke har er VGA fint.

Med hensyn til video overlay vil jeg bare vide om du har et ATI eller et Nvidia grafikkort?
Avatar billede swordcat Nybegynder
09. marts 2009 - 19:26 #4
***K er det virkelig så besværligt. Hmm, troede jeg kunne gøre det meget nemmere!!! (OK er lige til, men det er så irriterende, når man ikke har udstyret liggende klar)

Grafikkortet er ikke noget at råbe hurra for. Der er tale om: Mobile Intel(R)945 Express Chipset Family, som velnok er et integrerede grafikkort af den dårlig slags.
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 19:37 #5
"Grafikkortet er ikke noget at råbe hurra for. Der er tale om: Mobile Intel(R)945 Express Chipset Family, som velnok er et integrerede grafikkort af den dårlig slags. "

jeps! :P

men ikke desdo mindre er det fint nok til at bruge til det du vil her.

Men jeg havde jo håbet du havde sagt ATI eller Nvidia som jeg er hjemme i. Måtte lige søge lidt på google og fandt frem til denne side som forklarer alt om multi displays med dit kort:

http://www.intel.com/support/graphics/intel945gm/sb/CS-022119.htm
Avatar billede swordcat Nybegynder
09. marts 2009 - 19:50 #6
Tak for din hjælp.

hearnz vil høre om jeg kan gøre gavn af, at jeg har et såkaldt s-video out på min computer. Hvad bruger man det til?

Lig et svar ;)
Avatar billede hearnz Nybegynder
09. marts 2009 - 19:54 #7
Det var da så lidt ;)

Nej du får ikke bedre kvalitet eller lyd ud a s-video, desværre. Det er klart at foretrække at køre VGA som du gør nu. Så er det jo bare at investere i et minijack -> phonostik så du kan få lyden med over.

Held og lykke med projektet ihvertfald, og tak for point :)
Avatar billede swordcat Nybegynder
09. marts 2009 - 20:02 #8
Hey det er mig der takker. Du har været til stor hjælp.