Avatar billede qrd65 Nybegynder
07. marts 2009 - 17:12 Der er 3 kommentarer

Trådløs internet

Jeg har problemer med at installere forbindelse fra en ny bærbar til et netværk. Til min stationære computer har jeg har en ADSL forbindelse og en trådløs NETGEAR, som den bærbare har fundet. For at oprette forbindelse bliver jeg bedt om at angive sikkerhedsnøgle eller adgangsudtyk. Er der nogen der ved hvad dette betyder og hvor jeg kan finde disse oplysninger?
Avatar billede freddie_dk Nybegynder
07. marts 2009 - 19:37 #1
Du skal skrive din adgangskode til at komme på din router.
Har du sikkert angivet engang...
Avatar billede teknik Juniormester
07. marts 2009 - 20:30 #2
Går ud fa at du taler om en "Netgear" trådløs router.

Den bærbare - går ud fra at den kører Vista
- beder om "sikkerhedsnøgle" eller "adgangsudtryk"
Fordi "nogen"...typisk dig selv... på et tidspunkt har kørt den opsætning af Netgear routeren, som producenten anbefaler.
...oftest vha. en til routeren medfølgende CD.
Når man ører den, så kan man vælge forskellige sikkerhedsindstillinger, heriblandt
Måden man sikrer på fx. WEP eller WPA.
Kaldet Krypteringstypen(selve Type kan Vista ofte selv se)
Desuden kan man - mens man kører CD'en..
angive en kode, som bærbare PC'er skal oplyse første gang de logger på dit trådløse netværk (den den spørger efter)

...Typisk vil systemet advare om at det er vigtigt at gemme disse oplysninger.

Hvis alt dette lyder som noget du ikke på noget tidspunkt har været ved, så kommer vi lettes videre hvis du oplyser.
Typen, som fx. WGT624 v4

...Bor du på landet, så kunne du overveje at køre ukrypteret, som jo er en anelse hurtigere....
Alle de routere jeg har set har en lille reset knap, som kan aktiveres fx. med spidsen af en kuglepen.
Holder man den inde i 10-20-30 sek. så skifter de allerfleste routere til ukrypteret adgang.
Bor du i byen, så er det bestemt ikke en god løsning på sigt.
Avatar billede richardsen Juniormester
08. marts 2009 - 00:56 #3
Der er sikkert sat et default kodeord op

Det kan du se inde i routeren.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=8155.

Kan du ikke komme ind i routeren er her et par forslag

Router Family  Default Username Default Password
RT328, RT338 ISDN Routers - 1234
RM356 Modem Routers - 1234
RT311, RT314, RP114, MR314, RO318  Cable/DSL Routers admin 1234
FR314, FR318, FV318 Firewall Routers admin password
FVS318 Prosafe VPN Firewall admin password
DG814 ADSL Modem/Router admin password
FR114P, FR114W, FM114P Prosafe Firewall Routers admin password

Username : admin
Password : enten "admin" eller "password"