Avatar billede mcds Nybegynder
05. marts 2009 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Mit grafikkort bliver meget varmt

Hej eksperter!
Min efterhånden gamle PC er begyndt at hakke efter få minutter i spil såsom Counter-Strike. Jeg er bange for, at det er min GPU, der bliver for varm. I løbet af de sidste tyve minutter har den toppet på 82,1 grader uden at være udsat for et specielt pres (Jeg har støvsuget min computer grundigt). Den ligger konstant omkring 80 grader, selvom det er kort tid efter opstart, eller jeg skriver denne her besked i Firefox.
Hvad kan være galt? Hakker den pga. af min GPU, eller er der noget andet galt?

Min computer består af følgende:
Motherboard: Gigabyte SiS 661FX.
Processor: Intel Pentium 4 processer 530, 3 GHz.
RAM: 2 x 512 MB, 400 MHz.
Grafikkort: Sapphire RADEON X1600, 512 MB.
OS: Windows XP.

På forhånd tak for hjælpen :-)

- Mark
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
05. marts 2009 - 13:27 #1
Det er ikke unormalt at blæseren før eller siden står af - specielt hvis den har kørt i flere år. Grafikkort kan dog tåle ret høje varmegrader, men 80 c i idle er nok lige i den høje ende - så ender du nok tæt på 100 c når der spilles.

Du kan:

1) Købe nyt grafikkort (de er alligevel bedre end dit X1600)
2) Købe en ny blæser til grafikkortet og skrue den på.
3) Sænke den omgivende temperatur omkring kortet med f.eks. en 80 mm blæser der blæser hen over kortet. Den kan tilsluttes et normalt molex-stik.

...den mest holdbare er nok 1, 2 er smart men kan snildt koste flere hundrede kroner for et ældre kort - 3 er lidt noget biks, men burde bringe temperaturen ned.
Avatar billede mcds Nybegynder
05. marts 2009 - 14:12 #2
Tusind tak for svaret :)
Jeg tror, at jeg vælger løsning 1. Er der nogle begrænsninger i forhold til min maskine, når jeg skal ud at vælge et nyt kort? Og har du gode erfaringer med et specielt? Har RAM'ene derudover nogen betydning for mit grafikkort?

- Mark
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
05. marts 2009 - 14:25 #3
Kan ikke umiddelbart finde oplysninger om dit motherboard noget sted, men kan det passe at der er tale om at dit bundkort/grafikkort anvender AGP? I så fald er udvalget ret begrænset.

Du kan se i dette spørgsmål hvad der er godt til AGP: http://www.eksperten.dk/spm/861360

(under alle omstændigheder er det væsentligt bedre end hvad du har)
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
05. marts 2009 - 15:44 #4
Har du en blæser i siden af din computer ?

Det ville være en god idé da du sikker vil få samme problem igen..

-og hvis du gerne vil af med varmen skal du blot montere en køler mellem Processer og grafikkortet i dit kabinet som blæser ud af..

(køler/blæser kan vendes om)
Avatar billede mcds Nybegynder
05. marts 2009 - 17:06 #5
Først, mange tak for jeres svar :) Det er dejligt at kunne få hjælp, når man ikke selv er så kyndig i faget.

@ Lars: Jeg har fundet ud af, hvad mit motherboard hedder: "GA-8S661FXMP-RZ". Så vidt jeg kan se, har det PCI x 3 og AGP x8 x1. I så fald, skal jeg så stadig kigge efter et AGP-grafikkort?

@Michael: Jeg skal altså installere en blæser, der lufter hele computeren? Det andet forstår jeg ikke rigtig. Skal jeg installere en ekstra køler mellem min CPU og grafikkort, eller mellem GPU og hvad?

Endnu en gang tak for jeres hjælp.

- Mark
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
05. marts 2009 - 17:23 #6
Her sidder en extra køler til venstre(sort) på billedet præcis som jeg har på min egen spand som tager rigtigt meget varme ud af kabinettet..

LINK http://hwt.dk/images/literature/9252/12.jpg
Avatar billede mcds Nybegynder
05. marts 2009 - 17:28 #7
Det er da skidesmart :) det må jeg investere i. Tak!
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. marts 2009 - 01:23 #8
Det var så lidt... (o: