Avatar billede prinsib Seniormester
25. februar 2009 - 16:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Låse et regneark

Hej eksperter. Kan i hjælpe mig igen?
Kan man låse et regneark, så det hverken kan kopieres eller ændres. Man skal heller ikke kunne se hverken formler eller koder.
Jeg har et regneark som jeg ikke kan låse på normal måde, fordi det indeholder flere koder. (Viser Run time Error o.a)
Kan det laves om til en .exe fil.
Ib
Avatar billede nemlig Professor
25. februar 2009 - 17:05 #1
Desværre - der er ingen sikker løsning på dette.
Regnearket vil altid kunne kopieres, men du kan opsætte det, så der kræves en kode ved åbning (denne kode kan desværre nemt brydes).
Og alt VBA-kode kan du også låse, men igen kan koden brydes.
Regneark kan ikke laves om til en exe-fil.
Avatar billede kirkeby Nybegynder
25. februar 2009 - 17:51 #2
Ja, du kan bruge programmet fra denne side til at lave dine excel ark om til exe filer, man vil ikke længere kunne se formlerne, og hvorfra disse bliver hentet..

http://xcell05.free.fr/english/index.html

Mvh Kirkeby
Avatar billede nemlig Professor
25. februar 2009 - 18:00 #3
Ok - så blev jeg lidt klogere.
Vil VBA-kodningen også blive konverteret?
Filen kan vel stadig ikke beskyttes mod kopiering?
Avatar billede prinsib Seniormester
25. februar 2009 - 22:59 #4
Hej Kirkeby.
Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er for et program jeg skal bruge fra siden. Kan du præcisere det lidt nærmere.
Ib
Avatar billede kirkeby Nybegynder
25. februar 2009 - 23:13 #5
nemlig ->  Nej, man vil stadig kunne kopiere filen, men jeg har endnu ikke set nogle programmer der er lavet til at cracke en exe regneark, og sålænge der ikke er nogle der har sat sig det for, er indholdet temmeligt godt sikret...  :-)

prnsib ->  undskyld mange gange, det var ikke det program jeg plejer at hente, det var en forkert url du fik, denne skulle være noget bedre...  beklager mange gange...

og den beskytter også VBA kodningen

http://www.doneex.com/

http://doneex.com/downloads/xcell.zip

Mvh Kirkeby
Avatar billede prinsib Seniormester
26. februar 2009 - 17:42 #6
Hej Kirkeby
Tilgivet!! Jeg forsøger senere og vender tilbage
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
27. februar 2009 - 23:46 #7
Hej Kirkeby.
Nu har jeg forsøgt, og kan godt lave mappen om til en exe fil, men jeg kan ikke skjule koderne, for jeg kan ikke komme ind og sætte flueben i det felt som låser VBA koder. Har du afprøvet doneex programmet? Har du en løsning?
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
02. marts 2009 - 13:09 #8
Hej Kirkeby.
Er du derude? Har du opgivet mig?
Er der andre som har prøvet Doneex?
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
05. marts 2009 - 21:41 #9
Hej Kirkeby.
Jeg tror ikke at vi kommer dettte spørgsmål nærmere. Det ser ud til at det program Doneex ikke virker 100% før man køber en fuld version.
Jeg siger tak for din hjælp. læg et svar.
Ib
Avatar billede johs_j Novice
06. marts 2009 - 13:44 #10
>prinsib
Du kan nok ikke ungå at filen kan kopieres; men du kan godt beskytte filen mod at virke på en anden pc.
Du skal læse noget fra din registreringsdatabase med en kode i dit regneark. Det kan være noget du selv har skrevet i reg-basen, eller noget som er unik for din pc.
Dette gøres i følgende sub:

Private Sub Workbook_Open()
' du skal bruge en kommando, der hedder:
Getsetting
' de forskellige parametre kan du finde under hjælp i Excell
' Derefter skal du skreive en kode, som tester om nøglen findes og om den er korrekt. Ellers skal den stoppe.
End Sub

Derefter låses koden med et password.
Celler skal være Låst og Skjult, og arket skal være beskyttet med et kodeord.
Gem filen og compiler.
Nu skulle den gerne virke.
mvh
Johs_j