Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 19:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregnet felt i forspørgsel, afkort tekststreng dynamisk

Hej eksperter

I en forspørgsel har jeg feltet Fillink, i dette felt er der angivet en given sti til en fil et eller andet sted på min PC. Fælles for disse fillink er jo selve filtypen som kommer til sidst i tekststrengen fks .mp3

Spørgsmål:

I et beregnet felt i min forspørgsel ønsker jeg at vise hele mit fillink undtaget de sidste 4 karaktere altså punktumet og filtypen. Det kan forekomme at der ikke er angivet en sti til en fil derfor kan feltet Fillink være tomt. ydermere er det jo ikke altid at stien til filen er lige lange.

Jeg er helt på bar bund her, er det muligt at lave et sådant udtryk.

Hilsen Anders.
Avatar billede mugs Novice
24. februar 2009 - 19:18 #1
Udtryk1: Left([fillink];Len([fillink])-4)
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 19:21 #2
hej mugs

tak for indlægget, jeg tester lige, og vender hurtigt tilbage
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 19:23 #3
Så det testet, og det virker sådan set fint nok, men som beskrevet kan feltet fillink være tomt, er det tomt vises #fejl" i feltet, er der nogen måde at omgåes dette på
Avatar billede mugs Novice
24. februar 2009 - 19:53 #4
Prøv også denne:

Udtryk1: IIf(Nz([fillink])=0;"Tom Fillink";Left([fillink];Len([fillink])-4))
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 20:05 #5
hej mugs

tak for svaret, nu virker det, dog med nedenstående syntaks da jeg ikke behøver at sætte noget ind i feltet fillink hvis det tomt.

Udtryk1: IIf(Nz([fillink]);Left([fillink];Len([fillink])-4))

Jeg havde forsøgt med med nz, men kunne ikke få det til at virker, da jeg troede at netop nz kun virker på felter af datatypen tal.

Mange tak for hjælpen, der er point på vej :o)

Dette var forøvrigt mit første spørgsmål oprettet på den nye eksperten :o)

Hilsen Anders.
Avatar billede mugs Novice
24. februar 2009 - 20:13 #6
Tak for point.

Jeg plejer at sætte en streng ind i funktionens sanddel, da brugerne erfaringsvis ikke tror, at skidtet fungerer når der ikke er skrevet noget i udtrykket.

Hvad synes du om det nye eksperten?
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 20:21 #7
okay, men det virker fremragende, lige hvad jeg skulle bruge.

Det nye E ?

Well, det virker jo fint, men skal lige vende mig til den nye brugergrænseflade.

I starten gik min explore ofte ned når jeg forsøgte at søge, men det er noget siden, så det nok løst.

Det med billeder syntes jeg er skægt, men havde håbet at se "rigtige" billeder af de brugere som ofte hjælper mig (og andre) med spørgesmål fks. dig og terry :o)

Men alt i alt godt tilfreds indtil videre.
Avatar billede mugs Novice
24. februar 2009 - 20:30 #8
Jeg skal skåne brugerne for et smukt billede.

Al nyt kræver jo en vis tilvænning. Men alt i alt synes jeg det nye design er fint og brugervenligt.

Der mangler stadig meget bl.a. top lister, men jeg har forstået, at der er flere ting under opsejling. Det gjaldt først og fremmest om at få det nye E på banen. Og det mener jeg er lykkedes ganske godt. Vi sønderjyder har det jo med ikke at overdrive.
Avatar billede -anders- Juniormester
24. februar 2009 - 20:38 #9
Jeg helt enig, det er lykkes ganske godt (selv for en københavner:o)

Det med med billeder må vi så ha' til gode. Selv har jeg ambitioner om at lægge et af mig selv ud, skal blot finde et i det korrekte format, og ikke mindst et hvor jeg ikke har 5 fadbamse i maven, og har fået for lidt søvn :o)

Tv-avisen nærmer sig, så endnu engang tak for hjælpen, og god vind med det nye eksperten.