Avatar billede jakras Nybegynder
23. februar 2009 - 21:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tomme felter eksporteres ikke

Hej

Jeg har oprettet noget data i Access.

Mit problem er at når jeg eksporter til en csv-fil skærer den de tomme felter væk i stedet for at udskrive dem som "".

Det preview der er ved eksport ser ellers ud til at være fint nok, men den endelige fil er ikke.

Dette bevirker at noget data placeres i forkerte felter når jeg importerer det til min database.

Hvad skal jeg gøre?

PFT

Jakob
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 21:52 #1
Det ville være rart at se din eksportkode.
Avatar billede fdata Forsker
23. februar 2009 - 21:58 #2
Der er jo nok ikke så meget at gøre ved det. Det, du gerne vil have, er at Access skal oversætte Null-værdier til en nul-streng; men den går jo ikke. Programmet, der skal indlæse dine data, må jo vide, om feltet aldrig har indeholdt en værdi (altså Null) eller om det indeholdt en tom streng ("").

Du kan selv omgå problemet ved at eksportere en forespørgsel i stedet for tabellen. I den må du så lægge en "forsikring" i de felter, der kan være Null - i stil med:
  MinStreng: Nz(MinVærdi;"")
Altså: Hvis MinVærdi skulle være Null, indeholder feltet ""
Avatar billede jakras Nybegynder
23. februar 2009 - 22:24 #3
OK, fdata

Hvordan gør jeg lige præcis det du beskriver der?

Kan du beskrive de forskellige steps i processen?

Jakob
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 22:31 #4
Nz funktionen returnerer en valgfri værdi hvis dit felt indeholder en Null-streng.

Du ka oprete et udtryk i en ny tom kolonne og der indtaste:

Udtryk1:(Nz([FELTNAVN];"")

Hvis FELTNAVN indeholder Null, vil funktionen returnere "". Du kan erstatte "" med en anden værdi (streng)
Avatar billede jakras Nybegynder
23. februar 2009 - 22:43 #5
ok. jeg har jo ingen helt tomme kolonner. der er et feltnavn i den 1. række på alle kolonner.

skal jeg bare bare lave en helt ny kolonne og sætte det der ind i 1. række på den?

for når jeg så eksporterer får jeg i hvert fald ikke det ønskede resultat...
Avatar billede fdata Forsker
23. februar 2009 - 22:49 #6
Yes. Du opretter bare en række nye felter:
  MinStreng1: Nz(MinVærdi1;"")
  MinStreng2: Nz(MinVærdi2;"")
osv

... og så skal du jo ikke medtage de oprindelige felter (altså dem, som du konverterer)  ;o)
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 22:50 #7
Du skal lave en forespørgsel, og deri sætter du markøren i en ny tom kolonne og indtaster udtrykket. Derefter eksporterer du forespørgslen i stedet for tabellen.
Avatar billede jakras Nybegynder
23. februar 2009 - 22:56 #8
jeg fatter ikke hvord jeg skal sætte ind og hvordan jeg eksporterer eller udskriver forespørgsel.

hvis vi har et tænkt eksempel - hvordan gør jeg så?

        felt1  felt2  felt3
række 1  butik1  abc
række 2  butik2  def
række 3  butik3  ghi

altså har vi her 2 kolonner med indhold og en uden, men her vil jeg gerne have eksporteret således at der kommer "" istedet for at det ikke kommer med...
Avatar billede jakras Nybegynder
23. februar 2009 - 22:57 #9
felt1          felt2        felt3
række 1        butik1          abc
række 2        butik2          def
række 3        butik3          ghi
Avatar billede fdata Forsker
23. februar 2009 - 23:10 #10
1. Opret en forespørgsel baseret på din tabel

2. Træk de felter, du vil have med i eksporten, ned i gitteret

3. I de felter, der kan være Null, retter du feltnavnet i øverste række. Hvis der stod
  Felt2
retter du det til f.eks.
  Felt2a: Nz(Felt2;"")

(du kan selv vælge det nye feltnavn, det må bare ikke eksistere som feltnavn i den oprindelige tabel)

Når du har alle felter på plads, gemmer og lukker du forespørgslen.

For at eksportere: Højreklik på forespørgslen og vælg Eksporter

For at udskrive: Dobbeltklik (åben) på forespørgslen og vælg Filer/Udskriv
Avatar billede jakras Nybegynder
24. februar 2009 - 01:04 #11
så fik jeg fat i den. mange tak! er ikke lige vant til access.
Avatar billede fdata Forsker
25. februar 2009 - 09:04 #12
No problem. Så skal du bare lukke spm.
Avatar billede fdata Forsker
28. februar 2009 - 13:27 #13
>>jakras. Bank, bank! Du skal lige lukke og slukke ;o)
Avatar billede jakras Nybegynder
15. december 2010 - 20:50 #14
luk