Avatar billede hamzter Nybegynder
23. februar 2009 - 19:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny pc kan ikke boote fra cd!?

En af mine kammerater har netop købt en ny Zepto Mythos. Problemet er at den ikke vil boote cd'er fra bios - heller ikke biosopdatering. Vi har nu fået opdateret til den nyeste bios (0.32) via usb - men det virker stadig ikke.

Hvad kan man gøre?
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2009 - 20:07 #1
Mener at de nyere Zepto maskiner har en boot menu!
Tryk på F12 når du starter pc`en, der er sikker et Zepto/Nox logo under opstart og når det vises så trykker du på F12 og du kan vælge CD/DVD-drev osv
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2009 - 20:10 #2
Nu er dette godt nok anvisning til bios opdatering, men se f.eks punkt 6. - hvor der også bliver beskrevet boot menu :)
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Anthea_A15/BIOS/Update_BIOS_DAN.pdf
Avatar billede hamzter Nybegynder
23. februar 2009 - 20:29 #3
Jep det bruger jeg også. :) Men når jeg så vælger at boote fra cd kommer der ... frem på skærmen og blinker - og så sker der ikke mere. Cd'en stopper med at spinde, og der kan ikke genstartes via ctrl-alt-delete, kun slukke på den hårde måde.
Avatar billede hamzter Nybegynder
23. februar 2009 - 20:38 #4
Nå nu ser det ud til at virke? Efter at ha installeret vista ser det ud til at den kan boote. Men den kan ikke se noget batteri. Men det er en anden sag.

Tak for hjælpen, lig et svar så får du point.. :)
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2009 - 20:39 #5
Prøv lige at lave en "load default settings" i bios
Når I er kommet i Bios, så tryk på F9 for load af....
herefter trykker I på F10 for at gemme ændringerne med tasten "Y"

Nu er der vel boot sektor på det cd/dvd i prøver at boote på.
Nogle XP / Vista cd/dvd er blot upgrade versioner og der er ikke boot sektor på - de er meningen at du skal installeres fra et kørende system, ved at starte f.eks window XP home op og så smide f.eks en XP Pro upgrade version i dvvd drevet og så installere Pro vesionen "ovenpå" den eksisterende windows
- Kan også gøres fra Windows 98 / ME og 2000
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2009 - 20:45 #6
Når du/I har installeret Vista, så skal i installere alle Zepto driverne - startende med Chipset, så Grafik, så Lys, så Lan, Så trådløs osv osv

Så derefter gå på Windows update og tjek for opdateringer.

32bit Vista driver:
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Mythos_A15/Drivers/Vista/32bit/

64bit Vista drivere:
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Mythos_A15/Drivers/Vista/64bit/