Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
19. februar 2009 - 22:34 Der er 46 kommentarer

Bundkort, processor og ram HJÆLP?!

HEJ eksperter! :)

nu har jeg fundet ud af jeg skal skifte midt bundkort ud, hvilket er meget gammelt. problemet opstod da jeg blev i tvivel om diverse ting. først gik jeg ind på Edbpriser.dk og søgte under bundkort, der stod så ram teknologi? betyder det så at ram'en i min nuværende computer ikke vil passe ind hvis jeg fik et bundkort med en anden teknologi?

men også senere kom så processor socket, det har jeg så undersøgt. Der fandt jeg så ud af hvad processor hed på min computer og det står nede i beskrivelsen, der er jeg lidt forvirrede, da jeg ikke har så meget forstand på computere. hvad mener den med alt det? og hvilket bundkort skal jeg så købe?

Processor Egenskaber
Producent: Intel
Version: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU
Ekstern Hastighed: 204 MHz
Maksimum Hastighed: 4000 MHz
Nuværende Hastighed: 3468 MHz
Type: Central Processor
Spænding: 1.3 V
Status: Tilkoblet
Opgradering: Socket 478
Sokkel Udformning: Socket 775

mit nuværende bundkort er AA8XE

her er lidt oplysninger op computeren

Intel Pentium 4
Dual Core
3,4 GHz
4 GB ram
250 GB hardisk
200 GB hardisk
DVD R/W-drev
DVD W-drev
Win XP Pro SP3
Grafik kort: ATI Radeon X1600 Pro med 512 MB ram
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
19. februar 2009 - 22:58 #1
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 08:32 #2
http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2428&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0

her er bundkortet

her er de anbefalede ramtyper
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1200/1066/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL.
When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.

du skal købe et asus bundkort og det er altså et vidt begreb fordi der er mange så det er efter pengepung og behov

her er en oversigt over hvad de har lavet

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=-1

m.v.h
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 11:51 #3
vil det sige at jeg ikke kan komme mere end 3 gb ram i ? eller hvad jeg har nemlig 4 gb i mit gamle bundkort
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 12:46 #4
du kan godt bruge 4 gb

jeg har asus p5q pro og vista 32 bit kan bruge 4 gb men viser kun 3.143.804.

64 bit  i vista kan bruge fra 4 gb og videre så meget som den skrevne bios understøtter

ment som generel oplysning til dig
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 13:08 #5
men jeg har XP?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 13:24 #6
forresten det hele startede jo med at jeg skal have nyt grafikkort som jeg så køber sammen med bundkortet

her er det bundkort jeg vil købe indtil vidre http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=117&l3=0&l4=0&model=2070&modelmenu=2

og her er det grafikkort jeg vil købe http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2120978&lokation=
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 13:50 #7
der gælder det samme i xp men er lidt usikker på xp 64 bit.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 14:03 #8
skal jeg lige undersøge. prøver lige og kigge papirene og manualerne igennem
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 14:07 #9
hvor kan man se om det er 32-bit eller 64-bit og hvad har det med at gøre?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 14:10 #10
32 bit Windows
64 bit CPU    her var der noget hvad for en snakkede du om
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2009 - 14:33 #11
det er forskellige styresytem versioner

win xp 32 bit har de fleste
win xp 64 bit ikke så mange bruger den

vista ultimate 32 bit har de fleste
vista ultimate 64 bit er der mange der bruger

win xp 32 bit kan bruge 4 gb ram men viser 3.184 et eller andet
win xp 64 bit ved jeg ikke noget om 8gælder måske det samme som i vista ???)

vista 32 bit kan bruge op til 4 gb ram men viser kun 3.184 et eller andet

vista64 bit kan bruge over 4 gb

men der er en begrænsning i bundkortets bios der styrer hvor meget den kan bruge.

slut
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 14:46 #12
okay tak :)
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 16:17 #13
XP eller Vista, 32 bit udnytter op til 3 GB RAM.
XP eller Vista, 64 bit kan bruge flere RAM end et bundkort kan klare.

Vista 32 bit viser op til de RAM der er i maskinen, men udnytter kun op til de tre.

32 eller 64 bit systemer er ligegyldigt i den her sammenhæng, da alle i dag er 64 bit.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 19:18 #14
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 19:29 #15
Tag det der ligger midt imellem, et P5Q-E eller P5Q-DeLuxe, og HD4870/1GB er et kanongodt grafikkort du kun kan gøre bedre ved at vælge X2 udgaven, eller når tid/økonomi er til det, så sæt et mere i og kør CrossFireX. Så kan Crysis og hvad de ellers hedder bare komme an... :)
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 19:46 #16
Tak for hjælpen:) det var lige det svar jeg ledte efter og det er også det grafikkort jeg har kigget på :D

ps lige et sidste spørgsmål kan en Pentium 4 dual core processor?
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 20:02 #17
Du kan da prøve, men vil mene at det hardware fortjener en E8400 CPU. :)
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 20:07 #18
kan man ikke sætte det op når alt er installeret ?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 20:07 #19
jeg mener der er noget der hedder CPU level op ?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 20:13 #20
forresten jeg har 3.4 Ghz
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 21:08 #21
... ellers må du jo sætte Crysis til "kun" at køre High og ikke Ultra High i grafikken. Men tror du ikke det går? :D
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 21:11 #22
jeg spiller empire total war :D
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 21:23 #23
Er der ikke 12 dg. til den bliver frigivet?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 21:27 #24
det bliver frigivet den 4 marts. men har kigget lidt på system kravene:)

lige nu spiller medieval 2
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 21:29 #25
lige nu spiller jeg medieval 2 total war
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 21:34 #26
Jamen det skal nok sparke røv, men hvordan ser det forresten ud med din PSU?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 21:52 #27
den er kun 350 watt skal ud og have købt en ny :)
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 22:04 #28
Ja det skal du, for den trækker kun lige en anelse over halvdelen. En 700W er ikke for stor. :) Husk at lægge en ti'er i sparebøssen hver gang du har spillet. Så er der et lille tilskud til el-værket når de vil have deres andel i dit spilleforbrug. :)
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 22:35 #29
er det bare en almindelig strømforsyning man skal have der er ikke noget specielt man skal kigge efter om den passer i computeren? :)

hva sker der når jeg har fået installeret alt det der og der ikke er ny strømforsyning ?
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2009 - 22:42 #30
Enten brænder strømforsyningen af, eller det der er værre, det er jo pc'ere vi har med at gøre, eller også starter den ganske enkelt ikke op.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
20. februar 2009 - 22:53 #31
okay :) hvor kan man købe dem henne?
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 01:29 #32
shg.dk
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 10:41 #33
tak:)
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 10:50 #34
nu har jeg kigget lidt på den er PSU http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=820249&lokation=

men kan man ikke få dem billigere og hvad er kassen til på billede med den der blæser i ?
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 11:01 #35
Øh, tror jeg ikke helt er med, men den der kasse med blæseren er PSU'en. :)
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 11:02 #36
... og man skal i snit regne med ca. en krone pr. Watt.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 11:28 #37
okay der står at man "spare" 69 kr pr år men det er bedre end ingen ting:)

er den fin nok ?
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 11:32 #38
Jeg har en magen til, og den gør det godt. :)
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 11:49 #39
okay tak for hjælpen:) vil du have point ?
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 12:03 #40
Næh, klarer mig fint. Men kan du fortælle mig hvordan man opdaterer bios på et HD4850/1GB?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 12:07 #41
nej detsværre så meget forstand på computer har jeg ikke. men jeg ved at man skal passe på med at opdaterer BIOS. du kan prøve at søge er inde på eksperten eller oprette et spørgsmål :) jeg kan lige prøve høre omkrig det.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 12:11 #42
jeg ved kun det hedder Basic input output systems
Avatar billede justrace Novice
21. februar 2009 - 12:11 #43
Jeg har prøvet her inde, nul svar. :(

Jeg har bios-updaten men kan ikke få det til at virke.
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
21. februar 2009 - 12:26 #44
hva sker der når du installere den ?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
22. februar 2009 - 19:35 #45
Hvordan ved jeg om PSU'en kan opfylde strømkvavende til min pc?
Avatar billede nicolaj_jensen Nybegynder
22. februar 2009 - 19:36 #46
Straømkravende*