Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
17. februar 2009 - 15:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tegning i Photoshop og ikke i Illustrator

Jeg arbejder lidt med Photoshop, men kender næsten intet til Illustrator. Jeg kan læse mig til at Illustrator er mere beregnet til tegning i Photoshop er, men netop derfor er der en ting der undrer mig:

Hvorfor er der så mange drawing tutorials til Photoshop i forhold til Illustrator, som fx på den her side http://www.tutorialized.com/tutorials/Photoshop/1, hvis Illustrator er tegneprogrammet og Photoshop billedbehandlingsprogrammet (groft sagt)?

På forhånd tak :)
Avatar billede jokkejensen Novice
17. februar 2009 - 15:46 #1
Illustrator = vector
Photoshop = px.

Det er vel den store forskel.

Og afhængigt af hvad du skal tegne er det 2 vidt forskellige redskaber.

/J
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
17. februar 2009 - 17:58 #2
Kan du give nogle eksempler på hvad man fx ville tegne i Illustrator og hvad man ville tegne i Photoshop?
Avatar billede falster Ekspert
17. februar 2009 - 18:52 #3
Som jokke skriver arbejdes der med vektorer.

Du kan f.eks. tegne skæve mangekanter.

Her er et fint freewarealternativ til Illustrator. Inkscape

http://www.inkscape.org/

så kan du gratis prøve forskellen.
Avatar billede falster Ekspert
17. februar 2009 - 18:54 #4
I øvrigt er skaleringen af figurerne også helt anderledes god, når det er vektorer.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
18. februar 2009 - 01:41 #5
Tak for linket til Inkscape.

Jeg forstår bare stadig ikke helt hvornår man ville bruge Illustrator eller om det simpelthen er en smagssag hvad man vælger at bruge. Hvis man kigger på den hjemmeside som jeg linkede til i den originale post er der, så vidt jeg kan se, masser af tuts til Photoshop, der indeholder arbejde med vektorer. Er det ikke sandt?
Avatar billede falster Ekspert
18. februar 2009 - 08:46 #6
Jeg er ikke den store bruger af disse programmer. Men hvis man på nævnte side søger på "vector", ser det nu ud, som om de bruger Illustrator. F.eks. selv i "Wildlife Vector Art" - "in Photoshop / Photo Effects". Tjek selv

http://www.tutorialized.com/view/tutorial/Wildlife-Vector-Art/40728
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
15. oktober 2010 - 18:41 #7
Lukker tråd.