Avatar billede Lotte_89 Nybegynder
12. februar 2009 - 22:36 Der er 18 kommentarer

Hvilket styresystem er det bedste/mest brugervenlige?

Lige nu kører jeg med Windows XP. Det irriterer mig enormt meget, fordi det roder helt vildt! Hele min computer er fyldt med gamle, ubrugelige filer, som jeg enten ikke kan slette eller bare ikke kan finde, fordi de ligger gemt i bunker af virtuelt rod! Desuden er Windows rigtig slemt til lige pludselig at lade tilfældige programmer overtage alt for meget af styringen - pludselig kører EA downloadin manager f.eks. opdatering, hver gang jeg tænder pc'en, uden at jeg overhovedet selv har rørt ved noget. Jeg har ikke brug for et overdrevent brugervenligt system som f.eks. Mac OS X, da jeg er en rimelig habil bruger, men er på den anden side heller ikke ligefrem programmør - som er den grupper, Linux efter min opfattelse henvender sig mest til?
Så hvilket styresystem er bedst? - og gerne gratis, selvfølgelig.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2009 - 22:39 #1
mon ikke blot tiden er kommet til du får lagt din xp om igen ,jeg lægger min bærbar om ca 2-3 gange om året .

laver man lidt system i det fra starten så er det også til og styre ,men det skal gå galt hvis man henter alt muligt skrammel ned på sin pc uden og rydde op igen efter sig når det ikke bruges mere .

generelt instaler ikke mere end hvad man har brug for
Avatar billede Lotte_89 Nybegynder
12. februar 2009 - 22:43 #2
Ja, du har ret i, at det hurtigt kan gå galt. Med Windows, vel at mærke. Men jeg må give mine inkarnerede Mac-venner ret i, at det simpelthen bare er meget nemmere at holde styr på alt på en mac! Det må da være muligt at kunne holde styr på sin pc uden at geninstallere (eller omlægge) XP hver fjerde månede...?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 22:47 #3
Jeg tror ikke at kan blamere WinXP for rod i filer - det er noget du selv skal styre paa alle styresystemer.

Automatiske opdateringer er meget brugt idag paa de fleste nyere styresystemer.

Jeg vil ikke sige at Linux henvender sig mest til programmoerer. Idag er der en stor gruppe af "CD i drevet og tommeltotten paa retur tasten" Linux installationer.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
12. februar 2009 - 22:49 #4
Hvis du gerne vil have et gratis operativ system, med nogenlunde høj sikkerhed og rimelig brugervenlighed, og du er vant til Windows XP, vil jeg næsten anbefale:
- Kubuntu (en linux distribution der i opbygning funktion minder meget om Windows XP, men har flere tilpasningsmuligheder, samt større sikkerhed (mod vira og hacks) end Windows)
- Ubuntu (en linux distribution der minder meget om Kubuntu, men har mere look'et fra Mac OS X, men stadig med stor mulighed for tilpasning af skrivebordsmiljø, samt samme (og måske ennda højere) sikkerhed en kubuntu)

Kubuntu: http://www.kubuntu.org/
Ubuntu: http://www.ubuntu.com/

Din note mht. at Linux mest er rettet mod programmører, er i et vist omfang rigtigt nok, men dertil skal nævnes at Linux blot er et kernemodul, som der findes mange overbygninger til, hvor Ubuntu og Kubuntu er blandt de mere brugervenlige.
Desuden kan de nævnes at begge de nævnte har indbygget det der kaldes for en "live-cd" hvilket betyder at du kan køre operativsystemet direkte fra cd-rom drevet fra installationsdisken. På den måde kan du:
1) Prøve systemet inden du installerer.
2) Installere systemet fra et fuldt funktionsdygtigt skrivebordsmiljø.

Skulle der opstå problemer med en Linux distribution har Linux et meget bred community, der altid er klar på at hjælpe. Her kan især fremhæves http://www.linuxin.dk/

God fornøjelse med valg af operativ system:)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2009 - 22:53 #5
nu kan mac jo desværre ikke køre på en alm pc mindes det kræver en speciel cpu ?

jo som udgangs punkt kan man godt holde orden uden og instalere om som jeg nu vælger .

det vigtigste er nok man bruger gruppen dokumenter og oprettet foldere til hhv word/excel/pdf/film/billeder osv

og sørger for alt ligger i en pæn orden der .

andet er man ikke lægger alt muligt unødigt på sin pc som man aligevel ikke bruger shareware pgr og andet bling bling på forsiden

jo mere xp /win skal slæbe rundt på jo langsommere bliver maskinen .

derudover er det selvfølgelig en god ide og have styr på sikkerheden på sin pc

1 antivirus (avg god og gratis)
2 firewall (sygate godt eks og gratis ) jeg er ikke meget for ms firewall da men ikke har helt kontrol med den (min mening)
3 man holder sin pc opdateret fra ms-update
4 har man office pakken på så skal denne også opdateres fra ms-update
5 sidste nye java applet instaleret
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 23:03 #6
Nyere Mac's koerer faktisk paaa helt almindelige CPU'er (de aeldre brugte PPC og de helt gamle bruget M680x0), men der vist andre hardware krav som forhindrer man installerer MacOS X paa en tilfaeldig PC.
Avatar billede Lotte_89 Nybegynder
12. februar 2009 - 23:05 #7
Tak for svaret, men jeg tror du undervurderer mig lidt. Jeg har ikke brug for at blive opdraget i at holde orden - så kan jeg bare ringe til min mor. Og jeg er udemærket klar over, at en computer fungerer bedst uden vira. Jeg kan bare konstatere, at visse styresystemer åbenbart af sig selv hjælper bedre til med at holde styr på tingene - og iøvrigt har andre fordele - deraf spørgsmålet. Så hvis vi kan holde os til, hvilket system, der er bedst og hvorfor - så siger jeg mange tak.
Men igen, det er pænt af dig at forsøge at hjælpe.
Avatar billede Lotte_89 Nybegynder
12. februar 2009 - 23:07 #8
Tak, det var en stor hjælp. Har også selv haft kig på Ubuntu, men har hørt fra mange sider, at det skulle være en tand for "tilpasningsvenligt". Men det lyder godt.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2009 - 23:14 #9
Tak for svaret, men jeg tror du undervurderer mig lidt. Jeg har ikke brug for at blive opdraget i at holde orden - så kan jeg bare ringe til min mor. Og jeg er udemærket klar over, at en computer fungerer bedst uden vira. Jeg kan bare konstatere, at visse styresystemer åbenbart af sig selv hjælper bedre til med at holde styr på tingene - og iøvrigt har andre fordele - deraf spørgsmålet. Så hvis vi kan holde os til, hvilket system, der er bedst og hvorfor - så siger jeg mange tak.
Men igen, det er pænt af dig at forsøge at hjælpe.

>
jeg kan jo ikke se udfra det du skriver hvor stor pc bruger du er eller om man kun ved lige det banale gå på internettet og så tjekke mail .

husk du skriver selv :

Det irriterer mig enormt meget, fordi det roder helt vildt! Hele min computer er fyldt med gamle, ubrugelige filer

>så må man også forvente og få et svar på dette
Avatar billede justrace Novice
13. februar 2009 - 00:25 #10
Hvordan pokker skulle en mac være bedre til at holde orden? Der er kun en til det, og det er rodehovedet ved tastaturet.
Avatar billede Jensen DK Novice
13. februar 2009 - 08:18 #11
lotte_89 kan du ikke nøjes med at lægge en kommentar, svar er for dem som skal have point, eller hvis du selv vil lukke spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2009 - 08:39 #12
justrace
justrace (6.640 point)
Hvordan pokker skulle en mac være bedre til at holde orden? Der er kun en til det, og det er rodehovedet ved tastaturet.

>du er modig at du tør skrive det ,du så jo det svar jeg fik ;-)
Avatar billede Lotte_89 Nybegynder
13. februar 2009 - 14:40 #13
Okay, undskyld. Håber ikke, der var nogen, der fik deres følelser såret. Jeg skal nok være mere forsigtig med at formulere tekniske spørgsmål i fremtiden, så der ikke er nogen, der bliver trådt over tæerne.
Avatar billede justrace Novice
13. februar 2009 - 16:37 #14
Hvis noget skal være godt, så er det sjældent gratis. Så er der Win Vista tilbage, men prøv bare med en gratis linux-distro. Hvis det skulle kunne holde orden for dig, så held og lykke. :)
Avatar billede Jensen DK Novice
14. februar 2009 - 07:09 #15
Behold du din XP indtil at Windows 7 udkommer, mange er skuffet over Vista, og man har da også i "Komputer for alle" nået til, at Vista var en fejltagelse, jeg mener at det er noget skod,som kun er lavet for at tjene penge.
Avatar billede justrace Novice
14. februar 2009 - 11:21 #16
Man lavede en gang et forsøg der skulle afdække hvordan menneskets forhåndsindstilling påvirker resultatet af en opgave. Man tog et kuld rotteunger på 8, og delte dem i 2 grupper. Den ene gruppe gav man til en gruppe studerende, oplyste at det var en specielt dum rotterace, men bad dem lære rotterne så mange kunster de kunne. Ligeledes med den anden gruppe rotter, men her oplyste man at det var en specielt intelligent rotteart. Resultatet blev, ikke overraskende, at "De dumme" ikke fik lært noget, og "De imtelligente" kunne sælges til et cirkus.

Vista blev med det samme af journalister bombarderet, og den holdning har forbrugeren så også.

Jeg læste i en artikel om win 7, at den får nogle funktioner som er geniale, men hvis den skribent havde gidet sætte sig ind i sagerne, ville han vide at de allerede er i vista.

Gå altid til noget nyt med neutral holdning, og lad journalisrerne beholde deres.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2009 - 17:26 #17
Det mest pussige er at en pæn del af Vista-basherne foretrækker Linux ...
Avatar billede aidan Nybegynder
15. februar 2009 - 11:24 #18
Jeg har for nogle måneder siden købt en lille bærbar (ikke en e-book, men en billige bærbar), hvor jeg var desværre tvunget til at købe Windows Vista med i købet. (Er det ikke på tid at der bliver gjort noget med det? - Man er tvunget til at give penge for noget som man ikke vil have!) Efter at have knoklet med Vista i et par uger, formatterede jeg hele harddisken, og lagde Mandriva Linux ind. Det har jeg kørt med i flere måneder nu, og jeg har ikke fortrudt et øjeblik.
Linux er lige så brugervenlig som Windows, hvad angår brugerflade. Det kan være en smule mere besværligt at finde de programmer som du skal bruge, men du skal til gengæld ikke betale noget for dem.

Følg linken, og downloade - det kan afprøves fra CD før installation:

www.mandriva.com