Avatar billede michaeltryl Seniormester
08. februar 2009 - 00:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mest brugte / mindste skærmopløsning

Da jeg er ved at lave et layout til en hjemmedside vil jeg høre om der er et sted jeg kan finde ud af hvilken skærmopløsning jeg skal optimere siden til.
Alle de steder jeg har fundet er det 800X600 der nævnes, men det er svar/artikler som er flere år gamle.
Er det stadig 800x600 der skal optimeres til eller er den opløsning ved at forsvinde?
Avatar billede old-faithful Praktikant
08. februar 2009 - 01:50 #1
1024x768 er det mest udbredte for tiden. Se fx:
- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp
- http://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution#Current_standards

800x600 kan du designe i, hvis du vil være flink og lade alle besøgende lege med. Selv om det er få der bruger opløsningen, er det da værd at overveje om ikke *alle* (eller flest muligt) skal kunne se siden ordentligt.

En anden mulighed er vel at bruge noget smart javascript, som automatisk ser brugerens opløsning og viser ham en side der svarer til de valgte indstillinger.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2009 - 04:10 #2
Der er danske tal på:

http://www.fdim.dk/?pageid=91
Avatar billede michaeltryl Seniormester
08. februar 2009 - 11:04 #3
tak for dit svar Old-faithful, smart at bruge et javascript, det vil jeg forsøge.
Avatar billede old-faithful Praktikant
08. februar 2009 - 11:27 #4
Det var så lidt. Tak for point.

Det er i øvrigt værd at tage med i overvejelserne, at ca. 5 % ikke har javascript slået til.

Så en helt perfekt løsning findes sikkert ikke. Det må nødvendigvis blive en afvejning mellem fordele og ulemper.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
08. februar 2009 - 20:38 #5
nå ja det kan man koble fra og til.
jeg tror jeg vælger at optimere til 1024x768. igen tak for hjælpen