Avatar billede simone007 Juniormester
04. februar 2009 - 10:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Komprimering af flere billeder samtidigt

Findes der et (helst gratsi) program hvor man kan komprimere flere jpeg billeder samtidigt. Lige nu gør jeg det enkeltvist i photoshop, men da jeg har mange billeder der skal ned i opløsning (så de ikke fylder så meget), vil jeg gerne kunne gøre det med mange billeder samtidigt.
04. februar 2009 - 10:30 #1
IrfanView ( www.irfanview.com ) har en batch-funktion til konvertering. Programmet er gratis.
Avatar billede keysersoze Guru
04. februar 2009 - 10:34 #2
Du kan jo lave batch-kørsler i Photoshop?

Ellers kunne programmet Faststone Photo Resizer måske gøre det; http://www.faststone.org/
Avatar billede simone007 Juniormester
04. februar 2009 - 10:36 #3
det var jeg ikke klar over mht. Photoshop. Kan du kort beskrive hvordan?
Avatar billede keysersoze Guru
04. februar 2009 - 10:56 #4
Jeg er ikke den store PS-haj - men en tur på google kan nok give lidt, bla; http://www.designshard.com/video-tutorials/photoshop-batch-processing-of-actions-video-tutorial/
Avatar billede primse Novice
07. februar 2009 - 18:46 #5
bridge er langt bedre til det, hvis du har den.. mener det hed image prosesor i cs3.

spørg hvis du vil have en vejledning..
Avatar billede Freebooter Nybegynder
12. marts 2009 - 15:22 #6
Hey Simone007

Når du har Photoshop er det let som en leg at konvertere dine billeder til JPEG, TIFF og/eller PSD. Du kan i samme arbejdsgang sætte billederne op eller ned i størrelse og vælge hvor hårdt de skal JPEG komprimmeres:

PHOTOSHOP
1. Saml billederne i en mappe
2. Åbn Photoshop
3. File > Script > ImageProcessor...
4. Din ImageProcessor er inddelt i fire afsnit. Ved 1 vælger du mappen som dine billeder ligger i. Ved 2 vælger du maappen som de konverterede billeder skal lande i. Ved 3 vælger du hvilke format billederne skal konverteres til og ved 4 kan du i samme arbejdsgang aktivere/afspille en allerede optaget Action.
5. Klik RUN

Du har, som Primse skriver, også adgang til ImageProcessoren fra din Bridge. (Bridge kan evt åbnes fra Photoshop ved shift+æble+O eller shift+ctrl+O).

BRIDGE
1. Åbn Bridge
2. Vælg de billeder som skal konverteres
3. Tools > Photoshop > ImageProcessor...
4. Samme som pkt 4 ovenfor med den ene forskel at du ikke først skal vælge en mappe ved 1.
5. Klik RUN

I ImageProcessoren ved pkt 3 kan du ud over at vælge f.eks. JPEG kvalitet x, også vælge hvilken maxstørrelse dine billeder skal have. Hvis du f.eks ønsker at den længste side (højde eller bredde) ikke må overstige 400px, taster du 400x400 ved ReSize.

Bedste hilsener
Brian Rasmussen, ACI (Adobe Certified Instructor)
www.workflow.dk