Avatar billede SGregersen Nybegynder
03. februar 2009 - 17:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Access database på nettet?

Hej
Jeg har lavet en alm. database i access, hvorfra vi styrer en forenings mange aktiviteter. Databasen fungerer som sådan ganske udmærket.
Nu er problemet at vi gerne vil være flere der kan bruge databasen og på flere maskiner.
En maskine i foreningens lokaler, og 2-3 andre maskiner placeret rundt omkring i hjemmene.
Jeg vil høre om der findes en nem måde at kunne ligge databasen på nettet, hvorfra vi så kan logge ind hver især når vi skal arbejde med den?
Pt. sender vi den til hinanden på msn o.lign. hver gang. Men det er besværligt og man skal hele tiden huske hvem der har den opdaterede version.
Der må gerne komme spæring på, sådan at der stadig kun er én der kan være logget ind ad gangen f.eks. Det gør ikke noget. Men bare så vi undgår at skulle sende den til hinanden hver gang.

Databasen er lavet i Access 2003, men virker også fint i 2007.

Håber nogle kan hjælpe mig :-)

Venlig hilsen
Steffen
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2009 - 17:31 #1
Kan ikke lade sig goere som beskrevet.

Muligheder:

1) Skift fra Access til en database server som er tilgaengelig via internettet, saaledes at alle kan tilgaa den.

2) Skift arkitektur til:

applikation----web service paa internettet----Access database
Avatar billede softspot Forsker
04. februar 2009 - 00:15 #2
Ja, en installér en gratis SQL Server Express 2005 på en maskine der kan agere server mod internettet og så installér SQL Server Management Studio Express på de maskiner der skal have adgang til databasen.

Det er dog ikke helt det samme som at sidder med Access Forms og arbejde med databasen, så helt så brugervenligt bliver det ikke :-)

Hvis data skal vedligeholdes af flere for forskellige lokationer, vil jeg da også anbefale at du får lavet, enten et program som taler med databasen via f.eks. en forbindelse over internettet eller et webinterface, som tillader det fornødne vedligehold af data...
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
04. februar 2009 - 10:56 #3
Da det er en forening kan man nok godt som udgangspunkt gå ud fra at de ikke har uanede resourcer til nyudvikling.
Et hurtigt og simpelt alternativ kunne være at lade computeren i foreningens lokaler køre hele tiden og så anvende enten VNC eller Teamviewer til at fjernstyre den med.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
07. februar 2009 - 12:39 #4
jeg bruger www.brinkster.com som er et gratis web server hvor jeg har min ms access db, hvor jeg har en hjemme side til at lave opdateringer i min access db.

Ved ikke hvad dit niveau er med html og asp _

Du kan måske lære lidt asp og html her http://www.w3schools.com/
Avatar billede SGregersen Nybegynder
16. august 2009 - 14:06 #5
Microsoft er kommet med sit LiveMesh. Det fungerer faktisk fint.
Så det er lige til at bruge, og koble alle de pc'ere på som er nødvendigt.
Nemt og lige til.